بطورى كه در سابق گفتيم اسلام انواع تميمه و رقيه و سحر و نيرنگ، و
بطور كلّى هر چيز را كه مشتمل بر توسّل جز بخداى يگانه باشد شرك شمرده و آن را
تحريم كرده و تنها ادعيه و تعويذاتى را رخصت داده است كه از راه توحيد و خداپرستى
منحرف نشده باشد و بدين سبب ائمّه و فقهاى اسلام اقسام عوذات و احراز را كه متضمّن
آيات قرآنى و اسماء سبحانى باشد جايز و مباح شمردهاند.
در حديث ابن مسعود است كه «التّمائم و الرّقى و التّولة من الشّرك» [3] و در حديث ديگر است «من علّق تميمة
فلا اتمّ اللّه له» [4]
ابو ذويب هذلى در رثاء معروف گويد:
[3] - لسان العرب و نهايه ابن اثير- توله بضمّ و كسر تاء و فتح واو
از كلماتى است كه با رقيه و عزيمه و تميمه و همانند آن ترديف مىشود و آن را بسحر
و نيرنگ و جادو و امثال آن تفسير كردهاند.