responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : كنوز المعزمين المؤلف : ابن سينا    الجزء : 0  صفحة : 39

و موافق روح امانت است.- امّا پيروى ما در زبان و ادبيّات ملّى نيز از اروپائيان، بهيچ وجه شايسته و سزاوار نيست، مگر اينكه اهل زبان نسبت بموضوع و مطالب كتابى مخصوص، حكم نااهل بيگانه را داشته باشد- در اين صورت هم او را اجبارى بر مباشرت و تعهّد اين كار نيست «هر كسى را بهر كارى ساختند».

توضيح مطالب و تفسير اصطلاحات فنى علوم غريبه‌

در اثناء كتاب حاضر مطالبى درج شده و اصطلاحات فنّى بكار رفته كه براى اغلب خوانندگان پوشيده و محتاج بتوضيح و تفسير است.- بدين سبب نگارنده اين فصل را در مقدّمه افزود تا مطالعه‌كنندگان از فهم مطالب كتاب باز نمانند و بمراجعه ديگر كتب نيازمند نشوند.

دواير حروف‌

هر دسته از علماى فنون غريبه موافق سليقه و نظرى خاصّ حروف بيست و هشتگانه را [1] بترتيبى مخصوص مرتّب ساخته و آن را پايه و اساس اعمال فنّى قرار داده‌اند.


[1] - سبب اينكه عدد حروف را 28 ميگيرند اوّلا رعايت حروف الفباى مشترك ما بين فارسى و عربى و حروف مختصّه عربى است بدين سبب حروف مختصّه فارسى را (پ چ ژ گ) ندارد- ثانيا الف ليّنه مدّى هوايى كه آن را لام الف ميگويند و بعلامت (لا) نمايش ميدهند چون در جزو حروف آهنگى صدادار نيست و حرف مصوّت محض است بحساب حروف صدادار نمى‌آيد، بر خلاف حروف ليّنه ديگر يعنى (وى) كه صورت آهنگى و غير آهنگى هر دو دارد و مصوّت محض نيست. اكثر فقها نيز در باب ديات حروف تهجّى را 28 حرف ميگويند- عقيده علماى ادب نيز در باب خط همين است.

اسم الکتاب : كنوز المعزمين المؤلف : ابن سينا    الجزء : 0  صفحة : 39
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست