اسم الکتاب : رساله جوديه المؤلف : ابن سينا الجزء : 0 صفحة : 2
پيش از ابن سينا، حنين بن اسحاق با ترجمه متجاوز از صد اثر از
جالينوس دانشمند فرغامسى، آن پزشك نامدار را به عنوان سيّد الطّبّ به عالم اسلام
معرّفى كرد و همچنين ابو نصر فارابى با نقل و تحليل آثار ارسطو، آن فيلسوف عهد
باستان را به عنوان حكيم على الاطلاق بر جهان علمى اسلام عرضه داشت، ولى ظهور ابن
سينا و احاطه او به طبّ و فلسفه و گسترش و نوآورىهاى او در هر دو فن، ارسطو و
جالينوسى تازه نفس را وارد ميدان علم و تمدّن اسلامى كرد و الحق كه او نمونهاى
كامل از طبيب فاضل و فيلسوف كاملى بود كه جالينوس توصيف آن را در رساله: فى أنّ
الطّبيب الفاضل يجب أن يكون فيلسوفا بيان داشته بود، چنانكه اثر انديشه ابن سينا
در همه پزشكان و فيلسوفان پس از او در جهان اسلام نمودار و نمايان است.
در اين مقدّمه كوتاه مجال آن نيست كه به شرح احوال و بر شمردن آثار
اين حكيم بزرگ بپردازيم. چه آنكه صدها كتاب و مقاله به زبانهاى مختلف در شرح احوال
و افكار او نوشته شده و براى آگاهى از آثار فراوان او در زمينههاى مختلف علوم
اسلامى كافى است كه خوانندگان به دو كتاب: مؤلّفات ابن سينا از جورج قنواتى (قاهره
1950 م.) و فهرست نسخههاى مصنّفات ابن سينا از دكتر يحيى مهدوى (تهران 1333 ه ش.)
مراجعه بفرمايند و مناسب حال و مقام در اين گفتار، آن است كه كلماتى چند درباره دو
اثر مهمّ او يعنى شفا و قانون آورده شود.
ابن سينا كتابهاى متعدّدى در فلسفه از جمله كتاب النّجاة، و الإشارات
و التّنبيهات، و عيون الحكمة، و دانشنامه علائى به رشته تحرير در آورده، ولى از
همه مهمتر و مبسوط تر كتاب شفاى اوست كه در واقع نخستين دائرة المعارف علوم و
فلسفه در عالم اسلام به شمار مىآيد، چنانكه مهمترين و مفصّلترين كتابهاى پزشكى
او، كتاب قانون است كه ظهور آن كتابهاى پيشين را متروك و منسوخ كرد [1].
برخى از دانشمندان بر تسميه اين دو كتاب خرده گرفته كه شفا مناسب با
پزشكى است و قانون با فلسفه تناسب دارد و برخى ديگر در توجيه اين نامگذارى
گفتهاند كه ابن سينا با