اسم الکتاب : تجريد شرح نمط هفتم از كتاب الاشارات و التنبيهات المؤلف : بهشتى، احمد الجزء : 1 صفحة : 98
ترجمه
تكميل اين اشارات
از آنچه ملاحظه شد، بايد بدانى كه گوهر عاقل ما مىتواند به ذات
خويش- و بدون نياز به اعضاى بدن- تعقّل كند.
[1]
و از آنجا كه گوهر عاقل ما، اصل
[2] و بسيط است، مركّب از قوّهاى كه قبول فساد كند و با قوّه ثبات
مقارن باشد، نيست.
اگر نفس به عنوان اينكه اصل و بسيط است، اخذ نشود، بلكه مانند مركّب
از چيزى چون هيولا و چيزى چون صورت، اخذ شود، ما سخن را متوجّه يكى از دو جزء
آنكه اصل و بسيط است مىكنيم. [3]
وجود اعراض در موضوع آنهاست. بنابراين، قوّه فساد و حدوث آنها در
موضوعات آنهاست و در خود اعراض، تركيبى فراهم نشده است.
[4]
و هرگاه چنين باشد، امثال اين جواهر نفسانى، پس از آنكه به علل خود
واجب گشته و بدانها ثبات يافتهاند، در ذات خود، قابل فساد نيستند. [5]
شرح و تفسير
اين فصل، مكمّل مطالب فصلهاى پيش است.
در نخستين فصل، شيخ الرئيس پس از توضيحى درباره قوس نزول و
[1] . مقصود او مطالبى است كه طى چهار فصل ارائه شد.