اسم الکتاب : تجريد شرح نمط هفتم از كتاب الاشارات و التنبيهات المؤلف : بهشتى، احمد الجزء : 1 صفحة : 57
و پايدار مىماند؛ ولى در دوران پيرى و انحطاط بدن، از اين حدّ معيّن
صحّت و سلامت كاسته مىشود و در نتيجه، قوّه عاقله رو به افول و احيانا رو به زوال
مىگذارد.
نه تنها قوّه عاقله كه ديگر قواى حسى و حركتى نيز چنينند. براى آنها
نيز حدّ معيّنى از صحّت و سلامت لازم است. تا زمانىكه اين حدّ معيّن باقى است،
قواى حسى و حركتى هم باقى و گاهى هم رو به تكامل و پيشرفت، دارند. همينكه صحّت و
سلامت از آن حدّ معيّن تنزّل مىكند، آنها هم تنزّل مىيابند و با از بين رفتن آن،
اينها نيز از بين مىروند.
از نظر وى علت اينكه در دوران كهولت- كه دوران توقّف و ركود قوّه
عاقله است- انسان از علوم بيشترى برخوردار است، اين است كه علوم زيادى از پيش در
نزد او اجتماع كرده است و اين در حقيقت، رشد كيفى و سير صعودى براى قوّه عاقله
نيست.
با اين خدشهاى كه امام فخر رازى بر استدلال شيخ الرئيس وارد كرده
است، نمىتوان از راه كلال قواى جسمانى و عدم كلال و ملال قوّه عاقله بر تجرّد آن،
استدلال كرد.
ولى اگر قدرى در كلام شيخ الرئيس تأمّل كنيم، معلوم مىشود كه او خود
توجه به چنين شبههاى داشته و پيشاپيش آنرا پاسخ داده است.
اگر گاهى نفس از تعقّل بازمىماند، به سبب جسمانى بودن قوّه عاقله
نيست؛ بلكه به دليل شواغل و موانعى است كه نفس را از كارهاى مخصوص به خود،
بازمىدارد.
مگر نه شيخ الرئيس مىگويد: نتيجه وضع تالى، وضع مقدّم نيست؟!
قوّه حيوانى، كمال اوّل است و آثارى كه از آن، صادر مىشود، كمال
ثانى است.
حدّ معيّن از صحّت و سلامت، براى بقاى خود قوّه- كه كمال اوّل است-
لازم است؛ اما زيادت بر آن حدّ معيّن، در افزونى كمالات ثانيه و آثارى كه از آن
صادر مىشود، مؤثر است. هرچه بر صحّت و سلامت افزوده شود. بر آثار افزوده مىشود و
هرچه از آن كاسته شود، از آن آثار كاسته مىشود. هنگامىكه صحّت و سلامت به حدّ معيّن
اسم الکتاب : تجريد شرح نمط هفتم از كتاب الاشارات و التنبيهات المؤلف : بهشتى، احمد الجزء : 1 صفحة : 57