اسم الکتاب : تجريد شرح نمط هفتم از كتاب الاشارات و التنبيهات المؤلف : بهشتى، احمد الجزء : 1 صفحة : 414
شرايطى افاضه كمال كند و فيض خود را از آنها دريغ ندارد، لازم است كه
برنامه تكليف و تشريع را تنظيم كند. تنظيم برنامه تكليف، مستلزم بعثت انبياى
تشريعى و تبليغى است. انبياى تشريعى، عهدهدار تأسيس شريعت و انبياى تبليغى
عهدهدار حفظ و تبيين و تبليغ شريعت مىباشند. با بعثت پيامبر اسلام، طومار هرگونه
نبوّتى پيچيده مىشود و براى همين است كه وظيفه تبيين و حفظ شريعت برعهده امامان
معصوم قرار مىگيرد.
هدف از همه اينها يك چيز است و آن، در يك كلمه همان انسان آرمانى
است.
انبياء و ائمه، انسانهايى معصومند كه در مكتب خويش انسانهاى آرمانى
را مىپرورانند و اگر اينها با ابزار شريعت الهى و آسمانى به كمك بشر نشتابند،
بهسبب وجود قواى شهوى و غضبى و تضاد آنها با قواى فطرى و عقلى و فراهم بودن مناظر
وسوسهانگيز و زرقوبرقهاى زندگى مادّى و حضور شياطين جنّ و انس، تمام استعدادهاى
نيك، ضايع مىشود و سرانجام، از انسان چيزى جز يك حيوان دو پا باقى نمىماند.
رهبرانى كه عهدهدار ساختن انسانهاى آرمانىاند، ناگزيرند كه
علاوهبر تأسيس و تبيين شريعت و حقايق اعتقادى به تبشير و انذار بپردازند. تبشير و
انذار، سلاح برّندهاى در دست آنهاست. انسان بايد به شوق پاداش نيك، به سوى خير به
حركت درآيد و از بيم كيفر و عذاب، از حركت به سوى اعمال شهوى و غضبى محض كه مايه
ركود و سقوط اوست، بازايستد.
بنابراين، براى ساختن انسانهاى آرمانى هم تكليف لازم است و هم وعد و
وعيد يا تبشير و انذار. نه تنها وعد و تبشير، نيكو و زيباست، بلكه تخويف و وعيد
نيز به لحاظ خاصيّت بازدارندگى، زيبا و پسنديده و نيكوست. چگونه ممكن است كه تخويف
و وعيد و انذار، نيكو باشد، ولى تصديق عملى آن نيكو نباشد؟ بر خداوند زيبنده نيست
كه در مسير ساختن انسانهاى آرمانى وعد و وعيدهايش پوچ و توخالى
اسم الکتاب : تجريد شرح نمط هفتم از كتاب الاشارات و التنبيهات المؤلف : بهشتى، احمد الجزء : 1 صفحة : 414