اسم الکتاب : تجريد شرح نمط هفتم از كتاب الاشارات و التنبيهات المؤلف : بهشتى، احمد الجزء : 1 صفحة : 406
در اين دنيا نوع ديگرى از كيفر و پاداش داريم كه با نوع قبلى
هيچگونه ارتباطى ندارد. اين نوع را بايد كيفر و پاداش طبيعى بناميم. در حقيقت، هر
عملى بهطور طبيعى عكس العملى دارد و هر عملى علت است براى عكس العملى و هر عكس
العملى معلول است براى عملى و قانون عام و فراگير علّيّت، بر عمل و عكس العمل،
حاكميّت دارد.
بنابراين، اعمالى مانند پرخورى، شرابخوارى و اعتياد به موادّ مخدّر،
نتايج سوء خود را بهطور طبيعى بهبار مىآورند و محال است كه انسان بتواند از
نتايج آنها در صورت ارتكاب وارهد.
در مقابل، كارهاى نيكو هم نتايج خود را مىدهند و هرگز نتيجه اعمال
نيك، از آنها تخلّف نمىكند. شاعر مىگويد:
از مكافات عمل غافل مشو
گندم از گندم برويد جو ز جو
قانون علّيّت، قانونى است كه هرگز عقيم نمىشود. محال است كه با
تحقّق علت، معلول تحقّق نيابد. در نظام عمل و عكس العمل نيز قانون عليت جريان دارد
و اگر «بد كنى بد آيدت جفّ القلم». آرى.
اين جهان كوه است و فعل ما ندا
سوى ما از كه همى آيد صدا
اين جهان كوه است و گفتگوى تو
چون صدا هم بازآيد سوى تو
ممكن است نوع سومى از كيفر و پاداش داشته باشيم كه نه وضعى و
قراردادى باشد و نه طبيعى و تابع قانون علّيّت؛ بلكه فراتر از هردو و از مقوله
عينيّت باشد. اگر چنين كيفر و پاداشى براى اعمال نيك و بد انسان مطرح باشد، قطعا
به قانون تجسّم عمل برمىگردد و چون كيفرها و پاداشهاى دنيوى از اين نوع نيستند،
جايگاهى جز آخرت براى آن متصوّر نيست.
از برخى از آيات و احاديث استفاده مىشود كه در عالم آخرت، خود عمل
در برابر چشم انسان مجسّم مىشود و او را مىآزارد يا شادمانى مىبخشد.
اسم الکتاب : تجريد شرح نمط هفتم از كتاب الاشارات و التنبيهات المؤلف : بهشتى، احمد الجزء : 1 صفحة : 406