اسم الکتاب : تجريد شرح نمط هفتم از كتاب الاشارات و التنبيهات المؤلف : بهشتى، احمد الجزء : 1 صفحة : 355
و تكون القوى المذكورة لا تغني غناها أو تكون بحيث يعرض لها عند
المصادمات عارض خطأ، أو غلبة هيجان؛
و قواى مذكور به كمال خود نمىرسند، مگر اينكه در برخوردها و
تصادمها دست خوش خطا يا غلبه يك هيجان مىشوند.
نبايد انتظار داشت كه اين قوا خودبهخود فعاليتهاى خود را به كار
گيرند و خطا و هيجانى به بار نيايد. قوّهاى كه بايد حاكم باشد و از خطاها و
هيجانات پيشگيرى كند، عقل است. تضادّ عقل و شهوت، حتمى است. هركدام چيره شود،
ديگرى مقهور و مغلوب او مىشود. بهتر آن است كه عقل غالب شود. اگر عقل، غالب شود،
انسان فرشتهخو مىشود و اگر شهوت، غلبه كند، انسان يك حيوان بىيال و دم مىگردد.
آدمىزاده طرفه معجونى است
كز فرشته سرشته و ز حيوان
گر رود سوى اين، شود كم از اين
گر رود سوى آن، شود به از آن
نكته دوم
آيا شهوت و غضب، بر بيشتر انسانها غلبه دارد؟ آيا آنانى كه مغلوب
شهوت و غضبند، در بيشتر زمانها مغلوبند، يا در برخى از اوقات؟ پاسخ شيخ الرئيس به
اين پرسشها منفى است. او در اينباره مىگويد:
و ذلك في أشخاص أقلّ من أشخاص السالمين و في أوقات أقلّ من أوقات
السلامة؛
و اين، در اشخاص و اوقاتى است كه به مراتب از اشخاص سالم و اوقات
سلامت، كمتر است.
بنابراين، پاسخ پرسشها روشن است. نه همه انسانها يا بيشتر آنها
مغلوب شهوت و غضبند و نه آنانى كه مغلوبند، هميشه يا بيشتر اوقات، مغلوبند.
اسم الکتاب : تجريد شرح نمط هفتم از كتاب الاشارات و التنبيهات المؤلف : بهشتى، احمد الجزء : 1 صفحة : 355