خود را بيازماييد
1. كدام يك از تقسيمهاى علم، طولى و كدام يك، عرضى است؟
2. آيا تقسيم علم حصولى به فعلى و انفعالى و ذاتى و غيرذاتى، تنها در تصوّرها، جارى است؟
3. اين فصل چه هدفى را تعقيب مىكند؟
4. علم حصولى غيرذاتى را تقرير كنيد.
5. چرا نفس در علوم فعلى و انفعالى خود نيازمند غير است؟
6. علم حصولى ذاتى را تقرير كنيد.
7. آيا واجب الوجود، هم فاعل و هم قابل صورتهاى مرتسم است؟
8. ايهامى كه در كلام شيخ الرئيس در مورد شمول علم غيرذاتى نسبت به علم فعلى و انفعالى وجود دارد، توضيح دهيد.
9. اگر علم ذاتى را منكر شويم، چه محذورى لازم مىآيد؟
10. نتيجه اين فصل چيست؟
11. نكتهاى كه خواجه در مورد جوهر عقلانى ذكر كرده، بيان كنيد. گفتيم: بهتر بود چه بگويد؟
12. اشكال اوّل خواجه را تقرير كنيد. آيا اشكال او وارد است؟
13. اشكال دوم خواجه را تقرير كنيد.
14. پاسخ اشكال دوم خواجه را ذكر كنيد.