اسم الکتاب : تجريد شرح نمط هفتم از كتاب الاشارات و التنبيهات المؤلف : بهشتى، احمد الجزء : 1 صفحة : 151
آخرت به دست آورده است، بيشتر از آن چيزهايى است كه اسكندر [1] رومى و ثامسطيوس [2] به دست آوردهاند.
هر چند شيخ الرئيس بيشترين اعتمادش بر اين دو فيلسوف است؛ چراكه
نظريّه فرفوريوس را درباره اتحاد عاقل و معقول و اتحاد نفس با عقل فعّال، مورد
انكار قرار داده است و تو تحقيق اين مقام را بهطور كامل دانستهاى. [3]
حاجى سبزوارى نيز از ستايشگران فرفوريوس است. او در شرح منظومه
فلسفى خود در مبحث وجود ذهنى مىگويد:
وحدة الصّورة المعقولة بالذّات مع عاقل، مقولة و معتقدة لفرفوريوس
الّذي هو من أعاظم المشّائين؛ [4]
وحدت صورتى كه معقول بالذات است، با عاقل، گفته و مورد اعتقاد
فرفوريوس است كه از بزرگان حكماى مشّائى است.
نظريه علّامه شعرانى
او در مقالهاى در باب اتحاد عاقل و معقول و اتحاد عاقل و عقل فعّال
مىگويد:
اتحاد در نظر اهل حكمت دو معنا دارد: يكى اتحاد دو يا چند چيز
بهطورىكه ماهيّت آن
[1] . او همان اسكندر افروديسى از شهر افرديسياس است كه اكنون
ويرانههاى آن در تركيه قرار دارد. او فيلسوف مشّايى و برجستهترين مفسّر و شارح
نوشتههاى ارسطوست و در ميان نيمه دوم سده دوم و آغاز سده سوم ميلادى مىزيسته است
(دائرة المعارف بزرگ اسلامى، ج 8، ص 354) رساله او با عنوان «درباره عقل» بيشترين
تأثير را بر فيلسوفان بعد داشته است. (همان، ص 355) گويا شيخ الرئيس متأثر از اين
رساله بوده است.
[2] . او خطيب و حكيم قرن چهارم ميلادى و از مفسّران كتابهاى
ارسطو بوده است (محمد معين، فرهنگ فارسى، ج 5، ص 1412) او آثار ارسطو را به بهترين
وجه شرح و تفسير كرده است (ابو سليمان منطقى سجستانى، صوان الحكمه، ص 295).
[3] . الحكمة المتعالية فى الاسفار الاربعة العقليه، ج 5، ص 242.
[4] . شرح غرر الفرائد، (مشهور به شرح منظومه سبزوارى)، چاپ سنگى
ناصرى، ص 32.
اسم الکتاب : تجريد شرح نمط هفتم از كتاب الاشارات و التنبيهات المؤلف : بهشتى، احمد الجزء : 1 صفحة : 151