اسم الکتاب : مرزهاى اعجاز (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم الجزء : 1 صفحة : 50
غالبا
نويسندگان و شعراى بليغ در يكى دو جهت،مهارت پيدا مىكنند مثلا يكى خوب
حماسه مىسرايد و در مدح و توصيف عاجز و ناتوان مىباشد و ديگرى در رثا و
مرگ عزيزان اشعار جانسوزى مىسرايد ولى در تشبيب و غزل به آن پايه نمىرسد.
(1)-ولى قرآن در تمام فنون نويسندگى و قلم وارد شده و در هر مورد آن چنان
سخن گفته كه ديگران را از معارضه عاجز و ناتوان ساخته است.و چنين احاطهاى
بر فنون بلاغت آن هم به صورتى كه ديگران را در هر بخش عاجز و ناتوان
سازد،عادتا براى بشر محال است.[1]
[1].قرآن
با وضع حيرتآورى،مطالب متنوع و مختلف از پند و اندرز،برهان و استدلال،
اصول عقايد،معارف الهى،فروع احكام،تواريخ و قصص،حقوق و سياست، قوانين مدنى و
جزائى،اخلاق و آداب و دهها موضوع ديگر را،آن چنان به هم مىآميزد و
خواننده را در برابر مناظر جالب و خيرهكننده قرار مىدهد و در تمام اين
موارد همان شيوايى و گيرايى و بلاغت فوق العاده را حفظ مىكند در صورتى كه
هر موضوع براى خود قلم خاص و انشاى ويژهاى لازم دارد.
استادان انشا از هفت نوع قلم نام مىبرند:1.قلم نامهنگارى و تقاضا،2.قلم
پند و اندرز و توصيه،3.قلم تاريخ و داستانسرايى،4.قلم تصنيف و تأليف،
5.قلم جعل قوانين و حقوق،6.قلم شعر و ادب كه در آن انواع تشبيهات و
استعارات و تزيينات بكار مىرود،7.قلم لغز و رمز،و هر يك از اينها ذوقى و
تخصصى و قريحهاى و تمرين و تعلم مخصوصى نياز دارد و تا كنون ديده نشده كه
يك نفر در همهء اين موارد استاد و ماهر باشد.براى توضيح بيشتر به
كتاب«المعجزة الخالدة»ص 64،و«تفسير نوين»،ص 54 مراجعه فرماييد.مترجم
اسم الکتاب : مرزهاى اعجاز (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم الجزء : 1 صفحة : 50