responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 350

قسمت و پسر چهار قسمت آن را مى‌برد. و اگر چند پسر يا دختر باشند، آنچهار قسمت را به طور مساوى بين خودشان قسمت مى‌كنند و اگر پسر و دختر باشند، آنچهار قسمت را طورى تقسيم مى‌كنند كه هر پسرى دو برابر دختر ببرد.
(مسألة 2744 ) - اگر وارث ميت فقط پدر و يك پسر، يا مادر و يك يا چند پسر باشد، مال را شش قسمت مى‌كنند، يك قسمت آن را پدر يا مادر، و پنج قسمت را پسر مى‌برد و اگر چند پسر باشند آن پنج قسمت را به طور مساوى تقسيم مى‌نمايند.
(مسألة 2745 ) - اگر وارث ميت فقط پدر، يا مادر، يا پسر و دختر باشد، مال را شش قسمت مى‌كنند يك قسمت آن را پدر يا مادر مى‌برد و بقيه را طورى قسمت مى‌كنند كه هر پسرى دو برابر دختر ببرد.
(مسألة 2746 ) - اگر وارث ميت فقط پدر و يك دختر، يا مادر و يك دختر باشد، مال را چهار قسمت مى‌كنند، يك قسمت آن را پدر يا مادر و بقيه را دختر مى‌برد.
(مسألة 2747 ) - اگر وارث ميت فقط پدر و چند دختر، يا مادر و چند دختر باشد، مال را پنج قسمت مى‌كنند، يك قسمت را پدر يا مادر مى‌برد و چهار قسمت را دخترها به طور مساوى بين خودشان قسمت مى‌كنند.
(مسألة 2748 ) - اگر ميت اولاد نداشته باشد، نوة پسرى او اگرچه دختر باشد سهم پسر ميت را مى‌برد و نوة دخترى او اگرچه پسر باشد سهم دختر ميت را مى‌برد مثلاً اگر ميت يك پسر از دختر خود و يك دختر از پسرش داشته باشد، مال را سه قسمت مى‌كنند يك قسمت را به پسر دختر و دو قسمت را به دختر پسر مى‌دهند.

ارث دست دوم
(مسألة 2749 ) - دستة دوم از كسانى كه به واسط خويشى ارث مى‌برند، جد يعنى پدر بزرگ و جده يعنى مادر بزرگ، و برادر و خواهر ميت است. و اگر برادر و خواهر نداشته باشد، اولادشان ارث مي‌برند.
(مسألة 2750 ) - اگر وارث ميت فقط يك برادر يا يك خواهر باشد، هم مال به او مى‌رسد. و اگر چند برادر پدر و مادرى، يا چند خواهر پدر و مادرى باشد، مال به طور مساوى بين آنان قسمت مى‌شود و اگر برادر و خواهر پدر و مادرى با هم باشند، هر برادرى دو برابر خواهر مى‌برد، مثلاً اگر دو برادر و يك خواهر پدر و مادرى دارد، مال را پنج قسمت مى‌كنند، هر يك از برادرها دو قسمت و خواهر يك قسمت آن را مى‌برد.
(مسألة 2751 ) - اگر ميت برادر و خواهر پدر و مادرى دارد، برادر و خواهر پدرى كه از مادر با ميت جدا است ارث نمى‌برد. و اگر برادر و خواهر پدر و مادرى ندارد، چنان‌چه فقط يك خواهر يا يك برادر پدرى داشته باشد، هم مال به او مى رسد، و اگر چند برادر يا چند خواهر پدرى داشته باشد مال به طور مساوى بين آنان قسمت مى‌شود، و اگر هم برادر و هم خواهر پدرى داشته باشد، هر برادرى دو برابر خواهر مى‌برد.
(مسألة 2752 ) - اگر وارث ميت فقط يك خواهر، يا يك برادر مادرى باشد، كه از پدر با ميت جدا است، همة مال به او

اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 350
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست