responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 349


احكام ارث
(مسألة 2737 ) - كسانى كه به واسط خويشى ارث مى‌برند سه دسته هستند: دست اول: پدر و مادر و اولاد ميت است و با نبودن اولاد، اولاد اولاد هر چه پائين روند هر كدام آنان كه به ميت نزديكتر است ارث مى‌برد و تا يك نفر از اين دسته هست دست دوم ارث نمى‌برند. دست دوم: جد يعنى پدر بزرگ و جده يعنى مادر بزرگ و خواهر و برادر است و با نبودن برادر و خواهر، اولاد ايشان هر كدام آنان كه به ميّت نزديكتر است ارث مى‌برد و تا يك نفر از اين دسته هست دست سوم ارث نمى‌برند. دست سوم: عمو و عمه و دايى و خاله و اولاد آنان است و تا يك نفر از عموها و عمه‌ها و دايى‌ها و خاله‌هاى ميّت زنده‌اند اولاد آنان ارث نمى‌برند، ولى اگر ميّت عموى پدرى و پسر عموى پدر و مادرى داشته باشد، ارث به پسر عموى پدر و مادرى مى‌رسد و عموى پدرى ارث نمى‌برد.
(مسألة 2738 ) - اگر عمو و عمه و دايى و خال خود ميّت و اولاد آنان و اولاد اولاد آنان نباشند، عمو و عمه و دايى و خال پدر و مادر ميّت ارث مى‌برند. و اگر اينها نباشند، اولادشان ارث مى‌برند و اگر اينها هم نباشند، عمو و عمه و دايى و خاله جد و جده ميت ارث مى‌برند، و اگر اينها هم نباشند، اولادشان ارث مى‌برند.
(مسألة 2739 ) - زن و شوهر به تفصيلى كه بعداً گفته مى‌شود، از يكديگر ارث مى‌برند.

ارث دست اول
(مسألة 2740 ) - اگر وارث ميّت فقط يك نفر از دست اول باشد، مثلاً پدر يا مادر يا يك پسر يا يك دختر باشد، همه مال ميّت به او مى‌رسد. و اگر پسر و دختر باشند، مال را طورى قسمت مى‌كنند كه هر پسر دو برابر دختر ببرد.
(مسألة 2741 ) - اگر وارث ميّت فقط پدر و مادر او باشند، مال سه قسمت مى‌شود، دو قسمت آن را پدر و يك قسمت را مادر مى‌برد، ولى اگر ميّت دو برادر يا چهار خواهر يا يك برادر و دو خواهر داشته باشد كه همة آنان مسلمان و آزاد و پدرى باشند يعنى پدر آنان با پدر ميّت يكى باشد، خواه مادرشان هم با مادر ميّت يكى باشد يا نه، اگرچه تا ميّت پدر و مادر دارد اينها ارث نمى‌برند، اما به واسطة بودن اينها مادر شش يك مال را مى‌برد و بقيه را به پدر مى‌دهند.
(مسألة 2742 ) - اگر وارث ميّت فقط پدر و مادر و يك دختر باشد، چنان‌چه ميّت دو برادر يا چهار خواهر يا يك برادر و دو خواهر پدرى نداشته باشد، مال را پنج قسمت مى‌كنند، پدر و مادر، هر كدام يك قسمت و دختر سه قسمت آن را مى‌برد. و اگر دو برادر يا چهار خواهر يا يك برادر و دو خواهر پدرى داشته باشد، مشهور اين است مال را شش قسمت مى‌كنند، پدر و مادر، هر كدام يك قسمت، و دختر سه قسمت مى‌برد، و يك قسمت باقى‌مانده را چهار قسمت مى‌كنند، يك قسمت را به پدر و سه قسمت را به دختر مي‌دهند. و در نتيجه مال ميت را 24 قسمت كنند 15 قسمت آن را به دختر و پنج قسمت آن را به پدر و چهار قسمت آن را به مادر مى‌دهند ولكن اين حكم محل اشكال است و بعيد نيست كه در اين صورت نيز پنج قسمت كنند.
(مسألة 2743 ) - اگر وارث ميت فقط پدر و مادر و يك پسر باشد، مال را شش قسمت مى‌كنند، پدر و مادر هر كدام يك

اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 349
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست