responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 334


نسلشان حرام مى‌شوند و درصورتى كه مقدار شير خوردن كمتر از آن باشد لازم است استبراء شوند و پس از آن حلال مى‌گردند و استبراء آن اين است كه هفت روز از پستان بز يا گوسفند شير بخورند و اگر حاجت به شير نداشتند هفت روز علف بخورند و حيوان نجاست‌خوار نيز خوردن گوشتش حرام است و چنان‌چه استبرائش نمايند حلال مى‌شود و كيفيت استبراء آن در مسأل « 226 » بيان شد.
(مسألة 2642 ) - آشاميدن شراب، حرام است و در بعضى از اخبار بزرگترين گناه شمرده شده است، و اگر كسى آن را حلال بداند كافر است. از حضرت امام جعفر صادق عليه‌السلام روايت شده است كه فرمودند: شراب ريش بديها، و منشأ گناهان است، و كسى كه شراب مى‌خورد، عقل خود را از دست مى‌دهد و در آن موقع خدا را نمى‌شناسد و از هيچ گناهى باك ندارد، و احترام هيچ‌كس را نگه نمى‌دارد، و حق خويشان نزديك را رعايت نمى‌كند، و از زشتيهاى آشكار، رو نمى‌گرداند، و روح ايمان و خداشناسى از بدن او بيرون مى‌رود و روح ناقص خبيثى كه از رحمت خدا دور است، در او مى‌ماند و خدا و فرشتگان و پيغمبران و مؤمنين، او را لعنت مى‌كنند، و تا چهل روز نماز او قبول نمى‌شود، و روز قيامت روى او سياه است، و زبان از دهانش بيرون مى‌آيد، و آب دهان او به سينه‌اش مى‌ريزد و فرياد تشنگى او بلند است.
(مسألة 2643 ) - نشستن سر سفره‌اى كه در آن شراب مى‌خورند، اگر انسان يكى از آنان حساب شود حرام و چيز خوردن از آن سفره حرام است.
(مسألة 2644 ) - بر هر مسلمان واجب است مسلمان ديگرى را كه نزديك است از گرسنگى يا تشنگى بميرد، نان و آب داده و او را از مرگ نجات دهد.
آداب غذا خوردن‌
(مسألة 2645 ) - آداب غذا خوردن چند چيز است: « اول »: هر دو دست را پيش از غذا بشويد. « دوم »: بعد از غذا دست خود را بشويد و با دستمال خشك كند. « سوم »: ميزبان پيش از همه شروع به غذا خوردن كند و بعد از همه دست بكشد، و پيش از غذا اول ميزبان دست خود را بشويد بعد كسى كه طرف راست او نشسته و همين‌طور تا برسد به كسى كه طرف چپ او نشسسته، و بعد از غذا اول كسى كه طرف چپ ميزبان نشسته و دست خود را بشويد و همين طور تا به ميزبان برسد. « چهارم »: در اول غذا بسم الله بگويد ولى اگر سر يك سفره چند جور غذا باشد، در وقت خوردن هر كدام آنها، گفتن بسم الله مستحب است. « پنجم »: با دست راست غذا بخورد. « ششم »: با سه انگشت يا بيشتر غذا بخورد و با دو انگشت نخورد. « هفتم »: اگر چند نفر سر يك سفره نشسته‌اند، هر كسى از غذاى جلو خودش بخورد. « هشتم »: لقمه را كوچك بردارد. « نهم »: سر سفره زياد بنشيند و غذا خوردن را طول بدهد. « دهم »: غذا را خوب بجود. « يازدهم »: بعد از غذا خداوند عالم را حمد كند. « دوازدهم »: انگشتها را بليسد. « سيزدهم »: بعداز غذا خلال نمايد، ولى با چوب ريحان و نى و برگ درخت خرما خلال نكند. « چهاردهم »: آنچه بيرون سفره مى‌ريزد جمع كند و بخورد ولى اگر در بيابان غذا

اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 334
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست