responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 333


احكام خوردنيها و آشاميدنيها
(مسألة 2633 ) - خوردن گوشت مرغ خانگى و كبوتر و اقسام گنجشك حلال است، و بلبل و سار و چكاوك از قسم گنجشك است، و شب‌پره و طاووس و جميع انواع كلاغ و هر پرنده‌اى كه مثل شاهين و عقاب و باز چنگال دارد يا هنگام پرواز بال زدنش كمتر از صاف نگه‌داشتن بالش باشد حرام است و همچنين هر مرغى كه چينه‌دان و سنگ‌دان خار پشت پا ندارد مگر آن‌كه معلوم باشد كه بال زدنش بيشتر از صاف نگهداشتن اوست كه در اين صورت حلال است. و خوردن گوشت پرستو و هدهد مكروه است.
(مسألة 2634 ) - اگر چيزى را كه روح دارد، از حيوان زنده جدا نمايند، مثلاً دنبه يا مقدارى گوشت از گوسفند زنده ببرند، نجس و حرام مى‌باشد.
(مسألة 2635 ) - بعضى از اجزاء حيوانات حلال‌گوشت، بى‌اشكال حرام است و بعضى بنابر احتياط واجب حرام است و مجموع آن‌ها چهارده چيز است: « 1 »خون. « 2 » فضله. « 3 » نرى. « 4 » فرج. « 5 » بچه‌دان. « 6 » غدد كه آن را دشول مى‌گويند. « 7 » تخم كه آن را دنبلان مى‌گويند. « 8 » چيزى كه در مغز كله است و به شكل نخود مى‌باشد. « 9 » مغز حرام كه در ميان تيره پشت است. « 10 » پى كه در دو طرف تير پشت است. « 11 » زهره‌دان. « 12 » سپرز(طحال). « 13 » بول‌دان (مثانه). « 14 »حدق چشم. ولى ظاهر اين است كه در پرندگان به جز خون و فضله و زهره‌دان و سپرز و دنبلان از چپيزهائى كه ذكر شد وجود ندارد.
(مسألة 2636 ) - خوردن بول شتر حلال است، و اجتناب از بول ساير حيوانات حلال‌گوشت و همچنين سائر چيزهائى كه طبع از آن‌ها متنفر است احوط و اولى است.
(مسألة 2637 ) - خوردن خاك حرام است، و خوردن گل داغستان و گل ارمنى براى معالجه اشكال ندارد و خوردن كمى از تربت حضرت سيد الشهدا (عليه السلام) براى استشفاء جائز است و بهتر اين است كه تربت را در مقدارى از آب مثلاً حل نمايند كه مستهلك شود و بعداً آن آب را بياشامند.
(مسألة 2638 ) - فرو بردن آب بينى و خلط سينه كه در دهان آمده، حرام نيست، و نيز فرو بردن غذايى كه موقع خلال كردن از لاى دندان بيرون مى‌آيد اشكال ندارد.
(مسألة 2639 ) - خوردن چيزى كه موجب مرگ مى‌شود يا براى انسان ضرر كلى دارد، حرام است.
(مسألة 2640 ) - خوردن گوشت اسب و قاطر والاغ مكروه است، و اگر كسى آن‌ها را وطى (نزديكى) كند خود و نسلشان حرام مى‌شوند، و بول و سرگين آن‌ها نجس مى‌شود و بايد آن‌ها را از شهر بيرون ببرند و در جاى ديگر بفروشند و بر واطى لازم است كه قيمتش را به صاحبش بدهد و اگر با حيوان حلال‌گوشتى مانند گاو و گوسفند نزديكى كنند، بول و سرگين آن‌ها نجس مى‌شود و خوردن گوشت و آشاميدن شير آن‌ها هم حرام است و همچنين است نسل آن‌ها و بايد فورى آن حيوان را بكشند و بسوزانند و كسى كه با آن وطى كرده، پول آن را به صاحبش بدهد.
(مسألة 2641 ) - بزغاله و برة شيرخوار اگر از خوك به مقدارى كه گوشت و استخوانشان قوت بگيرد شير بخورند خود و

اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 333
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست