responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 330

(مسألة 2613 ) - اگر با سگ غصبى يا اسلحه غصبى حيوانى را شكار كند، شكار حلال است و مال خود او مى‌شود ولى گذشته از اينكه گناه كرده، بايد اجرت اسلحه يا سگ را به صاحبش بدهد.
(مسألة 2614 ) - اگر با شمشير يا چيز ديگرى كه شكار كردن با آن صحيح است، با شرطهايى كه در مسألة « 2610 » گفته شد، حيوانى را دو قسمت كنند و سر و گردن در يك قسمت بماند و انسان وقتى برسد كه حيوان جان داده باشد، هر دو قسمت حلال است. و همچنين است اگر حيوان زنده باشد ولى به اندازة سر بريدن وقت نباشد، اما اگر به اندازة سر بريدن وقت باشد و ممكن باشد كه مقدارى زنده بماند قسمتى كه سر و گردن ندارد حرام و قسمتى كه سر و گردن دارد، اگر سر آن را به‌دستورى كه در شرع معين شده ببرند، حلال وگرنه آن‌هم حرام مى‌باشد.
(مسألة 2615 ) - اگر با چوب يا سنگ يا چيز ديگرى كه شكار كردن با آن صحيح نيست حيوانى را دو قسمت كنند، قسمتى كه سر و گردن ندارد حرام است و قسمتى كه سر و گردن دارد، اگر زنده باشد و ممكن باشد كه مقدارى زنده بماند و سر آن را به‌دستورى كه در شرع معين شده ببرند حلال و گرنه آن قسمت هم حرام مى‌باشد.
(مسألة 2616 ) - اگر حيوانى را شكار كنند يا سر ببرند و بچ زنده‌اى از آن بيرون آيد، چنان‌چه آن بچه را به‌دستورى كه در شرع معين شده سر ببرند حلال، وگرنه حرام مى‌باشد.
(مسألة 2617 ) - اگر حيوانى را شكار كنند يا سر ببرند و بچ مرده‌اى از شكمش بيرون آورند، چنان‌چه خلقت بچه كامل باشد و مو يا پشم در بدنش روييده باشد، پاك و حلال است.

شكار كردن با سگ شكارى
(مسألة 2618 ) - اگر سگ شكارى، حيوان وحشى حلال‌گوشتى را شكار كند، پاك بودن و حلال بودن آن حيوان شش شرط دارد:
« اول »: سگ به طورى تربيت شده باشد كه هر وقت آن را براى گرفتن شكار بفرستند، برود و هر وقت از رفتن جلوگيرى كنند، بايستد و نيز بايد عادتش اين باشد كه تا صاحبش نرسد از شكار نخورد، ولى اگر عادت به خوردن خون شكار داشته باشد يا اتفاقاً شكار را بخورد، اشكال ندارد.
« دوم »: صاحبش آن را بفرستد و اگر از پيش خود دنبال شكار رود و حيوانى را شكار كند، خوردن آن حيوان حرام است. بلكه اگر از پيش خود دنبال شكار رود و بعداً صاحبش بانگ بزند كه زودتر آن را به شكار برساند، اگرچه به واسط صداى صاحبش شتاب كند، بنابر احتياط واجب بايد از خوردن آن شكار خوددارى نمايند.
« سوم »: كسى كه سگ را مى‌فرستد بايد مسلمان يا بچه مسلمان باشد كه خوب و بد را بفهمد، و اگر كافر يا كسى كه در حكم كافر است مانند غالى و خارجى و ناصب يعنى شخصى كه اظهار دشمنى با اهل بيت پيغمبر صلى الله عليه و آله و سلم مى‌كند سگ را بفرستد، شكار آن سگ حرام است.

اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 330
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست