responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 326


احكام سر بريدن و شكار كردن حيوانات
(مسألة 2592 ) - اگر حيوان حلال‌گوشت را به‌دستورى كه بعداً گفته مى‌شود سر ببرند چه وحشى باشد يا اهلى، بعد از جان دادن، گوشت آن حلال و بدن آن پاك است، ولى حيوانى كه انسان با آن وطى «نزديكى» كرده و گوسفندى كه شير خوك خورده و همچنين حيوانى كه نجاستخوار شده، اگر به‌دستورى كه در شرع معين نموده‌اند آن را استبراء نكرده باشند، بعد از سر بريدن گوشت آن حلال نيست.
(مسألة 2593 ) - حيوان حلال‌گوشت وحشى مانند آهو و كبك و بز كوهى و حيوان حلال‌گوشتى كه اهلى بوده و بعداً وحشى شده مثل گاو و شتر اهلى كه فرار كرده و وحشى شده است، اگر به‌دستورى كه بعداً گفته مى‌شود آن‌ها را شكار كنند، پاك و حلال است ولى حيوان حلال‌گوشت اهلى مانند گوسفند و مرغ خانگى و حيوان حلال‌گوشت وحشى كه به واسط تربيت كردن اهلى شده است، با شكار كردن پاك و حلال نمى‌شود.
(مسألة 2594 ) - حيوان حلال‌گوشت وحشى در صورتى با شكار كردن پاك و حلال مى‌شود كه بتواند فرار كند يا پرواز نمايد، بنابراين بچه آهو كه نمى‌تواند فرار كند و بچه كبك كه نمى‌تواند پرواز نمايد، با شكار كردن پاك و حلال نمى‌شود، و اگر آهو و بچه‌اش را كه نمى‌تواند فرار كند با يك تير شكار نمايد، آهو حلال و بچه‌اش حرام است.
(مسألة 2595 ) - حيوان حلال‌گوشتى كه مانند ماهى خون جهنده ندارد، اگر به خودى خود بميرد، پاك است، ولى گوشت آن را نمى‌شود خورد.
(مسألة 2596 ) - حيوان حرام‌گوشتى كه خون جهنده ندارد مانند مار، مرد آن پاك است ولى با سر بريدن حلال نمى‌شود.
(مسألة 2597 ) - سگ و خوك به واسط سر بريدن و شكار كردن پاك نمى‌شوند و خوردن گوشت آن‌ها هم حرام است و حيوان حرام‌گوشتى را كه مانند گرگ و پلنگ درنده و گوشتخوار است اگر به‌دستورى كه گفته مى‌شود سر ببرند يا با تير و مانند آن شكار كنند، پاك است ولى گوشت آن حلال نمى‌شود، و اگر با سگ شكارى آن را شكار كنند، پاك شدن بدنش هم اشكال دارد.
(مسألة 2598 ) - فيل و خرس و بوزينه و موش و حيواناتى كه مانند سوسمار در داخل زمين زندگى مى‌كنند، اگر خون جهنده داشته باشند و به خودى خود بميرند، نجسند، ولى اگر سر آن‌ها را ببرند يا با اسلحه شكار نمايند پاك‌اند.
(مسألة 2599 ) - اگر از شكم حيوان زنده بچه مرده‌اى بيرون آيد يا آن را بيرون آورند، خوردن گوشت آن حرام است.

دستور سر بريدن حيوانات
(مسألة 2600 ) - دستور سر بريدن حيوان آن است كه چهار رگ بزرگ گردن آن را به طور كامل ببرند، و اگر آن‌ها را بشكافند، كافى نيست. و معروف اين است كه بريدن اين چهار رگ در خارج واقع نمى‌شود مگر از زير برآمدگى گلو ببرند و آنچهار رگ عبارتند از مجراى تنفس و مجراى خوردن و دو رگ كلفتى كه در دو طرف مجراى نفس مى‌باشد.

اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 326
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست