responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 307

حرام است.
(مسألة 2448 ) - مرد نبايد عكس زن نامحرم را بيندازد. و اگر زن نامحرمى را بشناسد، بنابر احتياط نبايد به عكس او نگاه كند.
(مسألة 2449 ) - اگر زن بخواهد زن ديگر، يا مردى غير از شوهر خود را تنقيه كند، يا عورت او را آب بكشد بايد چيزى در دست كند كه دست آن زن به عورت او نرسد و همچنين است اگر مرد بخواهد مرد ديگر، يا زنى غير زن خود را تنقيه كند يا عورت او را آب بكشد.
(مسألة 2450 ) - اگر مرد براى معالج زن نامحرم ناچار باشد كه او را نگاه كند و دست به بدن او بزند اشكال ندارد، ولى اگر با نگاه كردن بتواند معالجه كند نبايد دست به بدن او بزند و اگر با دست زدن بتواند معالجه كند، نبايد او را نگاه كند.
(مسألة 2451 ) - اگر انسان براى معالج كسى ناچار شود كه به عورت او نگاه كند، بنابر احتياط واجب بايد آئينه را در مقابل گذاشته و در آن نگاه كند ولى اگر چاره‌اى جز نگاه كردن به عورت نباشد اشكال ندارد.

مسائل متفرق زناشويى
(مسألة 2452 ) - كسى كه به واسط نداشتن زن به حرام مي‌افتد، واجب است زن بگيرد.
(مسألة 2453 ) - اگر شوهر در عقد شرط كند كه زن باكره باشد و بعد از عقد معلوم شود كه باكره نبوده و بكارتش به نزديكى مردى با او از بين رفته بنابر احتياط نمى‌تواند عقد را به هم بزند ولى مى‌تواند با ملاحظه نسبت به تفاوت بين مهر باكره و غير باكره را از مهرى كه قرار داده‌اند بگيرد.
(مسألة 2454 ) - ماندن مرد و زن نامحرم در محل خلوتى كه كسى آنجا نيست و ديگرى هم نمى‌تواند وارد شود درصورتى كه احتمال فساد برود حرام است، ولى اگر طورى باشد كه كس ديگر بتواند وارد شود، يا بچه‌اى كه خوب و بد را مى‌فهمد در آنجا باشد يا احتمال فساد نرود اشكال ندارد.
(مسألة 2455 ) - اگر مرد مهر زن را در عقد معين كند و قصدش اين باشد كه آن را ندهد، عقد صحيح است ولى مهر را بايد بدهد.
(مسألة 2456 ) - مسلمانى كه منكر خدا يا پيغمبر يا معاد يا از فرقه‌هائى بوده باشد كه در مسألة « 2406 » گفته شد و يا حكم ضرورى دين يعنى حكمى را كه مسلمانان جزء دين اسلام مى‌دانند مثل واجب بودن نماز و روزه درصورتى كه بداند آن حكم ضرورى دين است انكار كند مرتد مى‌شود، و احكامى كه در مسائل آينده ذكر مى‌شود بر او مترتب است.
(مسألة 2457 ) - اگر زن پيش از ازدواج به طورى كه در مسأله پيش گفته شد مرتد شود، عقد او باطل مى‌گردد. و چنانچه شوهرش با او نزديكى نكرده باشد عده ندارد و همچنين است اگر بعد از نزديكى مرتد شود ولى يائسه باشد اما اگر يائسه نباشد، بايد به‌دستورى كه در احكام طلاق گفته خواهد شد، عده نگه دارد و مشهور آن است كه اگر در بين عده مسلمان شود عقد او به حال خود باقى مى‌ماند ولى اين حكم محل اشكال است و البته احتياط ترك نشود و معناى

اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 307
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست