responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 240

(مسألة 1894 ) - واجب نيست صبر نمايد تا جو و گندم به حد خرمن برسد و انگور و خرما خشك گردد و آن گاه زكات را بدهد بلكه همين كه زكات واجب شد جايز است مقدار زكات را قيمت نموده و به‌عنوان زكات قيمت آن را بدهد.
(مسألة 1895 ) - بعد از آنكه زكات تعلق گرفت مى‌تواند عين زراعت يا خرما يا انگور پيش از درو كردن يا چيدن به مستحق يا حاكم شرع يا وكيل اينها مشاعاً تسليم نمايد و پس از آن در مصارف شريك مى‌باشند.
(مسألة 1896 ) - درصورتى كه مالك اين مال را از زراعت يا خرما و انگور به حاكم يا مستحق يا وكيل آن‌ها تسليم نمود لازم نيست آن‌ها را مجاناً به طور اشاعه نگاه دارد بلكه مى‌تواند براى تا وقت درو يا خشك شدن برسد براى ماندن آن‌ها در زمينش اجرت مطالبه نمايد.
(مسألة 1897 ) - اگر انسان در چند شهر كه فصل رسيدن حاصل آن‌ها با يكديگر اختلاف دارد و زراعت و ميو آن‌ها در يك وقت به‌دست نمى‌آيد گندم يا جو و خرما يا انگور داشته باشد و هم آن‌ها محصول يك سال حساب شود چنان‌چه چيزى كه اول مى‌رسد به انداز نصاب يعنى « 288 » من « 45 » مثقال كم باشد بايد زكات آن را موقعى كه مى‌رسد بدهد و زكات بقيه را هر وقت به‌دست مى‌آيد ادا نمايد، و اگر آنچه اول مى‌رسد به انداز نصاب نباشد، صبر مى‌كند تا بقيه آن برسد، پس اگر روى هم به مقدار نصاب شود، زكات آن واجب است، و اگر به مقدار نصاب نشود، زكات آن واجب نيست.
(مسألة 1898 ) - اگر درخت خرما يا انگور در يك سال دو مرتبه ميوه دهد، چنان‌چه روى هم به مقدار نصاب باشد، بنابر احتياط زكات آن واجب است.
(مسألة1899 ) - اگر مقدارى خرماى خشك نشده يا انگور دارد كه خشك آن به انداز نصاب مى‌شود، چنان‌چه به قصد زكات از تازه آن بقدرى به مصرف زكات برساند كه اگر خشك شود به انداز زكاتى باشد كه بر او واجب است اشكال ندارد.
(مسألة 1900 ) - اگر زكات خرماى خشك يا كشمش بر او واجب باشد نمى‌تواند زكات آن را خرماى تازه يا انگور بدهد بلكه چنان‌چه ملاحظ قيمت نمايد و انگور يا خرماى تازه يا كشمش يا خرماى خشك ديگر از بابت قيمت بدهد نيز محل اشكال است و نيز اگر زكات خرماى تازه يا انگور بر او واجب باشد، نمى‌تواند زكات آن را خرماى خشك يا كشمش بدهد بلكه چنان‌چه به اعتبار قيمت خرما و يا انگور ديگرى بدهد اگرچه تازه باشد محل اشكال است.
(مسألة 1901 ) - كسى كه بدهكار است و مالى هم دارد كه زكات آن واجب شده اگر بميرد بايد اول تمام زكات را از مالى كه زكات آن واجب شده بدهند بعد قرض او را ادا نمايند.

اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 240
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست