responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 212

(مسألة1641 )- اگر روزه‌دار در روز محتلم شود، واجب نيست فوراً غسل كند.
(مسألة1642 )- هرگاه در ماه رمضان بعد از اذان صبح بيدار شود و ببيند محتلم شده، اگرچه بداند پيش از اذان محتلم شده، روز او صحيح است.
(مسألة1643 )- كسى كه مى‌خواهد قضاى روزه رمضان را بگيرد، هرگاه تا اذان صبح جنب بماند، اگرچه از روى عمد نباشد، روز او باطل است.
(مسألة1644 )- كسى كه مى‌خواهد قضاى روزه رمضان را بگيرد، اگر بعد از اذان صبح بيدار شود و ببيند محتلم شده و بداند پيش از اذان محتلم شده است روزة او باطل است ولى چنان‌چه وقت روزه تا آمدن ماه رمضان ديگر تنگ است، مثلاً پنچ روز روز قضاى رمضان دارد و پنج روز هم به رمضان مانده است بهتر آن است كه آن روز را روزه بگيرد و بعد از رمضان هم عوض آن را به‌جا آورد.
(مسألة1645 )- اگر در روزه واجبى غير قضاى روز رمضان از روزهائى كه مثل روزة كفاره وقت معينى ندارد عمداً تا اذان صبح جنب بماند اظهر اين است كه روزه‌اش صحيح است ولى بهتر آن است كه غير از آن روزه روز ديگرى را روزه بگيرد.
(مسألة1646 )- اگر زن پيش از اذان صبح از حيض يا نفاس پاك شود و عمداً غسل نكند، در روزة ماه رمضان، روزه‌اش باطل است. و در غير آن باطل نيست اگرچه احوط غسل كردن است و زنى كه وظيفه‌اش نسبت به حيض يا نفاس تيمم است در روزة ماه رمضان اگر عمداً پيش از اذان صبح تيمم نكند روزه‌اش باطل است.
(مسألة1647 )- اگر زن پيش از اذان صبح در ماه رمضان از حيض يا نفاس پاك شود و براى غسل وقت نداشته باشد، بايد تيمم نمايد و بنابر احتياط واجب بايد تا اذان صبح بيدار بماند و همچنين است حكم جنب درصورتى كه وظيفه‌اش تيمم باشد.
(مسألة1648 )- اگر زن نزديك اذان صبح در ماه مبارك رمضان از حيض يا نفاس پاك شود و براى هيچ كدام از غسل و تيمم وقت نداشته باشد، روزه او صحيح است.
(مسألة1649 )- اگر زن بعد از اذان صبح از خون حيض يا نفاس پاك شود، يا در بين روز خون حيض يا نفاس ببيند، اگرچه نزديك مغرب باشد، روز او باطل است.
(مسألة1650 )- اگر زن غسل حيض يا نفاس را فراموش كند و بعد از يك روز يا چند روز يادش بيايد، روزه‌هايى كه گرفته صحيح است.
(مسألة1651 )- اگر زن پيش از اذان صبح در ماه رمضان از حيض يا نفاس پاك شود و در غسل كردن كوتاهى كند و تا اذان غسل نكند، روزه‌اش باطل است ولى چنان‌چه كوتاهى نكند مثلاً منتظر باشد كه حمام زنانه شود، اگرچه سه مرتبه بخوابد و تا اذان غسل نكند، روز او صحيح است.
(مسألة 1652 )- اگر زنى كه در حال استحاض كثيره است، غسل‌هاى خود را به تفصيلى كه در احكام استحاضه در

اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 212
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست