responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 187

(مسألة 1413 ) - اگر امام يا مأموم بخواهد نمازى را كه به جماعت خوانده دوباره با جماعت بخواند، چنان‌چه احتمال فساد آن نماز را ندهد اشكال دارد مگر اماماً اعاده نمايد به شرطى كه در مأمومين كسى باشد كه نماز واجب را نخوانده باشد
)
مسألة 1414 ) - كسى كه در نماز به حدى وسواس دارد كه موجب بطلان نمازش مى‌شود و فقط در صورتى كه نماز را با جماعت بخواند، از وسواس راحت مى‌شود، بايد نماز را با جماعت بخواند. )
مسألة 1415 ) - اگر پدر يا مادر به فرزند خود امر كند كه نماز را با جماعت بخواند، درصورتى كه ترك آن موجب عقوقش شود نماز جماعت بر او واجب مى‌شود و در غير اين صورت واجب نيست. )
مسألة 1416 ) - نمازهاى مستحبى را هم نمى‌شود با جماعت خواند، مگر نماز استسقاء- كه براى آمدن باران مى‌خوانند- ونمازى كه واجب بوده و به جهتى مستحب شده است، مانند نماز عيد فطر و قربان كه در زمان امام (ع) واجب بوده و به واسط غائب شدن ايشان مستحب مى‌باشد. (مسألة 1417 ) - موقعى كه امام جماعت نماز يوميه مى‌خواند، هر كدام از نمازهاى يوميه را مى‌شود به او اقتدا كرد.
(مسألة 1418 ) - اگر امام جماعت قضاى نماز يوميه خود يا كس ديگر را كه فوت آن يقينى باشد مى‌خواند، مى‌شود به او اقتدا كرد، ولى اگر نماز خود يا كس ديگر را احتياطا قضا مى‌كند اقتدا به او جائز نيست.
(مسألة 1419 ) - اگر انسان نداند نمازى را كه امام مى‌خواند نماز واجب يوميه است يا نماز مستحب، نمى‌تواند به او اقتدا كند.
(مسألة 1420 ) - در صحت جماعت شرط است كه بين امام و مأموم و همچنين بين مأموم و مأموم ديگر كه واسط بين مأموم و امام است حائلى نباشد و مراد از حائل چيزى است كه مانع از ديدن شود مانند پرده يا ديوار و امثال اينها. پس اگر در تمام احوال نماز يا بعض آن بين امام و مأموم يا بين مأموم ديگر كه واسطة اتصال است چنين حائلى باشد جماعت باطل خواهد شد، و زن از اين حكم مستثنى است چنان‌كه خواهد آمد.
(مسألة 1421 ) - اگر به واسطة درازى صف اول، كسانى كه دو طرف صف ايستاده‌اند، امام را نبينند مى‌توانند اقتدا كنند و نيز اگر به واسطة درازى يكى از صف‌هاى ديگر، كسانى كه دو طرف آن ايستاده‌اند، صف جلوى خود را نبينند، مى‌توانند اقتدا نمايند.
(مسألة 1422 ) - اگر صف‌هاى جماعت تا درب مسجد برسد، كسى كه مقابل در، پشت صف ايستاده نمازش صحيح است، و نيز نماز كسانى كه پشت سر او اقتدا مى‌كنند صحيح مى‌باشد، بلكه نماز كسانى كه دو طرف ايستاده‌اند و از جهت مأموم ديگر اتصال به جماعت دارند نيز صحيح است.
(مسألة 1423 ) - كسى كه پشت ستون ايستاده، اگر از طرف راست يا چپ به واسطة مأموم ديگر به امام متصل نباشد،

اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 187
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست