responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 186

ترك نكرده و مى‌توانسته قضا كند، بنابر احتياط هر چنداز روى نافرمانى ترك كرده باشدة بر پسر بزرگتر واجب است كه بعد از مرگش به‌جا آورد، يا براى او اجير بگيرد و قضاى نماز مادر بر او واجب نيست هر چند بهتر است.
(مسألة1400 ) - اگر پسر بزرگتر شك دارد كه پدرش نماز قضا داشته يا نه چيزى بر او واجب نيست.
(مسألة 1401 ) - اگر پسر بزرگتر بداند كه پدرش نماز قضا داشته و شك كند كه به‌جا آورده يا نه، بنابر احتياط واجب بايد قضا نمايد.
(مسألة 1402 ) - اگر معلوم نباشد كه پسر بزرگتر كدام است، قضاى نماز پدر بر هيچ كدام از پسرها واجب نيست ولى احتياط مستحب آن است كه نماز او را بين خودشان قسمت كنند يا براى انجام آن قرعه بزنند.
(مسألة 1403 ) - اگر ميت وصيت كرده باشد كه براى نماز او اجير بگيرند، بعد از آن كه اجير نماز او را به طور صحيح به‌جا آورد، بر پسر بزرگتر چيزى واجب نيست.
(مسألة 1404 ) - اگر پسر بزرگتر بخواهد نماز مادر را بخواند بايد در جهر و اخفات به تكليف خود عمل كند، پس قضاى نماز صبح و مغرب و عشا مادرش را بايد بلند بخواند.
(مسألة 1405 ) - كسى كه خودش نماز قضا دارد، اگر نماز پدر و مادر را هم بخواهد قضا كند هر كدام را اول به‌جا آورد صحيح است.
(مسألة 1406 ) - اگر پسر بزرگتر موقع مرگ پدر نابالغ يا ديوانه باشد، وقتى كه بالغ شد يا عاقل گرديد، بايد نماز پدر را قضا نمايد
(مسألة 1407 ) - اگر پسر بزرگتر پيش از آن كه نماز پدر را قضا كند، بميرد بر پسر دوم چيزى واجب نيست.

نماز جماعت
(مسألة 1408 ) - مستحب است نمازهاى واجب خصوصا نمازهاى يوميه را به جماعت بخوانند و در نماز صبح و مغرب و عشا خصوصا براى همسايه مسجد و كسى كه صداى اذان مسجد را مى‌شنود بيشتر سفارش شده است.
(مسألة 1409 ) - در روايات معتبره وارد است كه نماز با جماعت بيست و پنج درجه افضل از نماز فرادا است.
(مسألة 1410 ) - حاضر نشدن به نماز جماعت از روى بى‌اعتنايى جايز نيست و سزاوار نيست كه انسان بدون عذر نماز جماعت را ترك كند.
(مسألة 1411 ) - مستحب است انسان صبر كند كه نماز را به جماعت بخواند. و نماز جماعت از نماز اول وقت كه فرادى -يعنى تنها خوانده شود- بهتر است. ولى نماز فرادى در وقت فضيلت افضل از نماز جماعت در غير وقت فضيلت است و نيز نماز جماعتى را كه مختصر بخوانند از نماز فرادايى كه آن را طول بدهند بهتر مى‌باشد.
(مسألة 1412 ) - وقتى كه جماعت بر پا مى‌شود مستحب است كسى كه نمازش را فرادى خوانده دوباره با جماعت بخواند. و اگر بعد بفهمد كه نماز اولش باطل بوده نماز دوم او كافى است.

اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 186
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست