responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 171

(مسألة 1267 ) - اگر نداند كه سجده را فراموش كرده يا تشهد را بايد سجده را قضا نمايد و دو سجدة سهو به‌جا آورد و احتياطاً تشهد را نيز قضا نمايد.
(مسألة 1268 ) - اگر شك دارد كه سجده يا تشهد را فراموش كرده يا نه واجب نيست قضا يا سجد سهو نمايد.
(مسألة 1269 ) - اگر بداند سجده يا تشهد را فراموش كرده، و شك كند كه پيش از ركوع ركعت بعد به‌جا آورده يا نه، احتياط واجب آن است كه آن را قضا نمايد.
(مسألة 1270 ) - كسى كه بايد سجده يا تشهد را قضا نمايد، اگر براى كار ديگرى هم سجدة سهو بر او واجب شود، بايد بعد از نماز سجده يا تشهد را قضا نمايد، بعد سجدة سهو را به‌جا آورد.
(مسألة 1271 ) - اگر شك دارد كه بعد از نماز، قضاى سجده يا تشهد فراموش شده را به‌جا آورده يا نه، چنان‌چه وقت نماز نگذشته، بايد سجده يا تشهد را قضا نمايد. و اگر وقت نماز هم گذشته، قضاى آن مستحب است.

كم و زياد كردن اجزاء و شرايط نماز
(مسألة 1272 ) - هرگاه چيزى از واجبات نماز را عمداً كم يا زياد كند اگرچه يك حرف آن باشد، نماز باطل است.
(مسألة 1273 ) - اگر به واسطة ندانستن مسأله، از روى تقصير چيزى از واجبات نماز را كم يا زياد كند، نماز باطل است، ولى چنان‌چه به واسطة ندانستن مسألة حمد و سورة نماز صبح و مغرب و عشاء را آهسته بخواند، يا حمد و سورة نماز ظهر و عصر را بلند بخواند، يا در مسافرت نماز ظهر و عصر و عشاء را چهار ركعتى بخواند، نمازش صحيح است.
(مسألة 1274 ) - اگر در بين نماز بفهمد وضو يا غسلش باطل بوده، يا بدون وضو يا غسل مشغول نماز شده، بايد نماز را به هم بزند و دوباره با وضو يا غسل بخواند، و اگر بعد از نماز بفهمد، بايد دوباره نماز را با وضو يا غسل به‌جا آورد و اگر وقت گذشته قضا نمايد.
(مسألة 1275 ) - اگر بعد از رسيدن به ركوع يادش بيايد كه دو سجده از ركعت پيش فراموش كرده، نمازش باطل است. و اگر پيش از رسيدن به ركوع يادش بيايد، بايد برگردد، و دو سجده را به‌جا آورد و برخيزد و حمد و سوره يا تسبيحات را بخواند و نماز را تمام كند، و بعد از نماز بنابر احتياط واجب، براى ايستادن بى‌جا دو سجدة سهو بنمايد.
(مسألة 1276 ) - اگر پيش از گفتن «السلام علينا» و «السلام عليكم» يادش بيايد كه دو سجده ركعت آخر را به‌جا نياورده، بايد دو سجده را به‌جا آورد، و دوباره تشهد بخواند و سلام نماز را بدهد.
(مسألة 1277 ) - اگر پيش از سلام نماز يادش بيايد كه يك ركعت يا بيشتر، از آخر نماز نخوانده، بايد مقدارى را كه فراموش كرده به‌جا آورد.
(مسألة 1278 ) - اگر بعد از سلام نماز يادش بيايد كه يك ركعت يا بيشتر از آخر نماز را نخوانده، چنان‌چه كارى انجام

اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 171
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست