responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 170

(مسألة 1255 ) - اگر سجدة سهو را بعد از سلام نماز عمداً به‌جا نياورد، معصيت كرده و واجب است هر چه زودتر آن را
انجام دهد، و چنان‌چه سهواً به‌جا نياورد هر وقت يادش آمد بايد فوراً انجام دهد، و لازم نيست نماز را دوباره بخواند.
(مسألة 1256 ) - اگر شك دارد كه سجدة سهو بر او واجب شده يا نه، لازم نيست به‌جا آورد.
(مسألة 1257 ) - كسى كه شك دارد مثلاً دو سجدة سهو بر او واجب شده يا چهار تا، اگر دو سجده بنمايد كافى است.
(مسألة 1258 ) - اگر بداند يكى از دو سجدة سهو را به‌جا نياورده، و تدارك ممكن نباشد بايد دو سجدة سهو به‌جا آورد و اگر بداند سهواً سه سجده كرده، احتياط واجب آن است كه دوباره دو سجدة سهو بنمايد.

دستور سجده سهو
(مسألة 1259 ) - دستور سجدة سهو اين است كه بعد از سلام نماز فوراً نيت سجدة سهو كند و پيشانى را بر چيزى كه سجده بر آن صحيح است بگذارد و احوط اين است كه بگويد: «بسم الله و بالله السلام عليك ايها النبى و رحمة الله و بركاته» بعد بايد بنشيند و دوباره به سجده رود و ذكرى را كه گفته شد بگويد و بنشيند و بعد از تشهد بگويد «السلام عليكم» و اولى اين است «و رحمة الله و بركاته» را اضافه كند.

قضاى سجده و تشهد فراموش شده
(مسألة 1260 ) - سجده و تشهدى را كه انسان فراموش كرده و بعد از نماز قضاى آن را به‌جا مى‌آورد، بايد تمام شرايط نماز مانند پاك بودن بدن و لباس و رو به قبله بودن و شرطهاى ديگر را داشته باشد.
(مسألة 1261 ) اگر سجده را چند دفعه فراموش كند، مثلاً يك سجده از سجده ركعت اول، و يك سجده از ركعت دوم فراموش نمايد، بايد بعد از نماز قضاى هر دو را با سجده‌هاى سهوى كه احتياطاً براى آنها لازم است به جا آورد.
(مسألة1262 ) - اگر يك سجده و تشهد را فراموش كند، مى‌تواند هر يكى را كه بخواهد قضا نمايد.اگرچه بداند كدام اول فراموش شده است.
(مسألة1263 ) - اگر دو سجده از دو ركعت فراموش نمايد لازم نيست هنگام قضا مراعات ترتيب نمايد.
(مسألة1264 ) - اگر بين سلام نماز و قضاى سجده يا تشهد كارى كند كه اگر عمداً يا سهواً در نماز اتفاق بيافتد نماز باطل مى‌شود، مثلاً پشت به قبله نمايد، احتياط واجب آن است كه بعد از قضاى سجده و تشهد دوباره نماز را به‌جا آورد.
(مسألة 1265 ) - اگر بعد از سلام نماز يادش بيايد كه يك سجده يا تشهد از ركعت آخر را فراموش كرده، بايد برگشته و نماز را تمام نموده دو سجده سهو براى سلام بى‌جا به‌جا آورد.
(مسألة 1266 ) - اگر بين سلام نماز و قضاى سجده يا تشهد كارى كند كه براى آن سجدة سهو واجب مى‌شود، مثل آن كه سهواً حرف بزند، بنابر احتياط واجب بايد سجده يا تشهد را قضا كند، و غير از سجدة سهوى كه براى قضا يا سجده يا تشهد مى‌نمايد دو سجده جدة سهو ديگر بنمايد.

اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 170
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست