responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 149

مشغول ركوع شود، نمازش صحيح است.
(مسألة 1121 ) اگر چيزى را كه ركن نيست فراموش كند و چيزى را كه بعد از آن است و آن هم ركن نيست به‌جا آورد مثلاً حمد را فراموش كند و سوره را بخواند، بايد آنچه را فراموش كرده به‌جا آورد و بعد از آن چيزى را كه اشتباهاً جلوتر خوانده دوباره بخواند.
(مسألة 1122 ) اگر سجده اول را به خيال اين كه سجده دوم است يا سجده دوم را به خيال اينكه سجده اول است به‌جا آورد، نماز صحيح است و سجده اول او سجده اول و سجده دوم او سجده دوم حساب مى‌شود.

موالات
(مسألة 1123 ) انسان بايد نماز را با موالات بخواند، يعنى كارهاى نماز مانند ركوع و سجود و تشهد را پى در پى و پشت سر هم به‌جا آورد، و چيزهايى را كه در نماز مى‌خواند به طورى كه معمول است پشت سر هم بخواند، و اگر به قدرى بين آن‌ها فاصله بيندازد كه نگويند نماز مى‌خواند، نمازش باطل است.
(مسألة 1124 ) اگر در نماز سهواً بين حرفها يا كلمات فاصله بيندازد و فاصله به قدرى نباشد كه صورت نماز از بين برود، چنان‌چه مشغول ركن بعد نشده باشد بايد آن حرفها يا كلمات را به طور معمول بخواند و درصورتى كه چيزى بعد از آن خوانده شده لازم است تكرار نمايد و اگر مشغول ركن بعد شده باشد، نمازش صحيح است.
(مسألة 1125 ) طول دادن ركوع و سجود و خواندن سوره‌هاى بزرگ موالات را به هم نمى‌زند.

قنوت
(مسألة 1126 ) در تمام نمازهاى واجب و مستحب، پيش از ركوع ركعت دوم مستحب است قنوت بخواند، و در نماز وتر با آن كه يك ركعت مى‌باشد، خواندن قنوت پيش از ركوع مستحب است، و نماز جمعه در هر ركعت يك قنوت دارد، و نماز آيات پنج قنوت نماز عيد فطر و قربان در ركعت اول پنج قنوت و در ركعت دوم چهار قنوت دارد.
(مسألة 1127 ) مستحب است در قنوت دستها را مقابل صورت و كف آن‌ها را رو به آسمان و پهلوى هم نگهدارد، و غير شست ،انگشتهاى ديگر را بهم بچسباند و به كف دست‌هاى نگاه كند.
(مسألة 1128 ) - در قنوت هر ذكرى بگويد، اگرچه يك «سبحان الله» باشد كافى است. و بهتر است بگويد: «لا اله الا الله الحليم الكريم، لا اله الا الله العلى العظيم، سبحان الله رب السموات السبع و رب الارضين السبِع و ما فيهن و ما بينهن و رب العرش العظيم و الحمد لله رب العالمين».
(مسألة 1129 ) - مستحب است انسان قنوت را بلند بخواند، ولى براى كسى كه نماز را به جماعت مى‌خواند، اگر امام جماعت صداى او را بشنود، بلند خواندن قنوت مستحب نيست.
(مسألة 1130 ) - اگر عمداً قنوت نخواند قضا ندارد و اگر فراموش كند و پيش از آن كه به‌انداز ركوع خم شود يادش بيايد مستحب است بايستد و بخواند و اگر در ركوع يادش بيايد، مستحب است بعد از ركوع قضا كند، و اگر در سجده

اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 149
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست