responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 125

ندارد.
«شرط پنجم» آن كه مكان نمازگزار اگر نجس است، به طورى تر نباشد كه رطوبت آن به بدن يا لباس او برسد، ولى جايى كه پيشانى را بر آن مى‌گذارد اگر نجس باشد، در صورتى كه خشك هم باشد، نماز باطل است، و احتياط مستحب آنست كه مكان نمازگزار اصلا نجس نباشد.
« شرط ششم» بايد بين مرد و زن در حال نماز اقلاً مقدار يك وجب فاصله باشد، و نماز خواندن در فاصله كمتر از ده ذراع مكروه است.
(مسألة 896 ) اگر زن برابر مرد يا جلوتر در كمتر از يك وجب بايستد، و با هم وارد نماز شوند،بايد نماز را دوباره بخوانند، ولى اگر يكى زودتر از ديگرى بنماز بايستد، فقط كسى كه بعد مشغول نماز شده، بايد نمازش را دوباره بخواند.
(مسألة 897 ) - اگر بين مرد و زن كه برابر هم ايستاده اند،يا زن جلوتر ايستاده و نماز مى‌خوانند ديوار، يا پرده، يا چيز ديگرى باشد كه يكديگر را نبينند، نماز هر دو صحيح است، اگرچه بين آن‌ها يك وجب هم فاصله نباشد.
« شرط هفتم »: آن كه جاى پيشانى نمازگزار از جاى سرانگشتان پاى او بيش از چهار انگشت بسته پست تر ، يا بلندتر نباشد. و تفصيل اين مسآلة در احكام سجده گفته مى‌شود.
(مسألة 898 ) - بودن مرد و زن نامحرم در جايى كه كسى در آنجا نيست، و كسى هم نمى‌تواند وارد شود، درصورتى كه احتمال وقوع در معصيت را بدهند حرام است، و احتياط مستحب آن است كه در آنجا نماز نخوانند.
(مسألة 899 ) - نماز خواندن در جايى كه تار مى‌زنند، و مانند آن را استعمال مى‌كنند باطل نيست، اگرچه گوش دادن و استعمال آن معصيت است.
(مسألة 900 ) - احتياط واجب آن است كه بر بام خانه كعبه در حال اختيار نماز واجب نخوانند، ولى در حال ناچارى اشكال ندارد، و ظاهر اينست كه نماز در خانه كعبه در حال اختيار نيز جائز است.
(مسألة 901 ) - خواندن نماز مستحب در خانه كعبه و بر بام آن اشكال ندارد، بلكه مستحب است در داخل خانه مقابل هر ركنى دو ركعت نماز بخوانند.

جاهايى كه نماز خواندن در آن‌ها مستحب است
(مسألة 902 ) - در شرع مقدس اسلام بسيار سفارش شده است كه نماز را در مسجد بخوانند، و بهتر از همه مسجدها مسجدالحرام است، و بعد از آن مسجد پيغمبر (صلى الله عليه و آله و سلم)، و بعد مسجد كوفه، و بعد از آن مسجد بيت‌المقدس، و بعد از آن مسجد جامع هر شهر، و بعد از آن مسجد محله، و بعد از مسجد آن بازار است.
(مسألة 903 ) - براى زن‌ها نماز خواندن در خانه، بلكه در صندوق‌خانه و اتاق عقب بهتر است.
(مسألة 904 ) - نماز خواندن در حرم امامان (عليهم‌السلام) مستحب، بلكه بهتر از مسجد است و مروى است كه نماز در حرم مطهر حضرت اميرالمؤمنين (عليه‌السلام) برابر دويست هزار نماز است.

اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 125
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست