اداى فريضه حجّ و بهرهمندى از فضائل و كرامات آن دعوت كرد.
اسلام مخالف انحصارطلبى در امور مربوط به منافع عمومى مىباشد و در
واقع تمدّن اسلامى متعلّق به همگان است، در حاليكه متفكّران غربى به عكس اين قاعده
معتقدند، و پيشرفت و تگنولوژى و ترقّى در علوم و معارف گوناگون را منحصر به خود
مىدانند، و به هيچكس حقّ استفاده از آنها را نمىدهند و اين امور را رازى در بين
خود مىدانند، و تكنولوژى كه امروزه در اختيار ديگر كشورها قرار مىدهند، در واقع
فنّ آوريهايى باطل شده مىباشد، تكنولوژيهايى هستند كه تاريخ مصرفشان گذشته است..
كه همينها را نيز به مبالغ گزاف و با شروط بسيار دشوار در اختيار ديگر كشورها قرار
مىدهند..
اسلام خير و صلاح عمومى را خواستار است، لذا مردم را به سوى هر دو
تكامل معنوى و مادّى رهنمون مىسازد. تمدّن اسلامى ابتدا از رشد معنويّات آغاز
مىكند و پس از آن در افق همين معنويّات به سوى ترقّى مادى پيش مىرود، لذا خداوند
متعال مىفرمايد:
«تا منافع خويش را با چشم خود ببينيد و نام خدا را در ايّام معيّنى
بر چهارپايانى كه به آنها روزى داده است (به هنگام ذبح) ببرند پس از گوشت حيوانات
قربانى هم خودتان بخوريد و هم بينوايان فقير را اطعام نماييد.»
چهارپايان مادّه تشكيل دهنده غذا هستند، همچنين دراين آيه