اسم الکتاب : مبانى تشريع اسلامى(3) المؤلف : مدرسى، سيد محمد تقى الجزء : 1 صفحة : 231
«ما آسمان و زمين و آنچه را ميان آن دوست از روى بازى
نيافريدهايم* اگر مىخواستيم سرگرمى انتخاب كنيم، چيزى متناسب خود انتخاب
مىكرديم، اگر اين كار را انجام مىداديم. بلكه ما حق را بر سر باطل مىكوبيم تا
آن را هلاك سازد؛ و اين گونه، باطل محو و نابود مىشود. امّا واى بر شما از توصيفى
كه (درباره خدا و هدف آفرينش) مىكنيد!»
بدين ترتيب نبايد خداوند صاحب عزّت و عظمت و پروردگار حكيم و عليم را
به بيهوده كارى متّهم كنيم. خداوند خلق را به حق آفريده است و لذا حق را براى
بندگان- چه بخواهند چه نخواهند- به اجرا درمىآورد. پس اين هدف كدام است؟ اينكه
انسان با گزينشِ نيكوى خود به كمال دست يابد. پس كمال و والايى بدون آزادى و گزينش
غايت آفرينش به شمار نمىآيد، بلكه از خلال انذار، تبشير، فرستادن پيامبران، پياپى
آمدن كتب آسمانى، فراوانى تجربيات، پخته شدن بشر، و در سختى و دشوارى قرار گرفتن
اوست كه اين امر تحقّق مىيابد تا به زارى و تضرّع بپردازند و ديدگاهشان تكامل
يابد و دانششان روبه فزونى نهد و اخلاقشان نكو گردد، و شايد تعبير عبادت در آيه
كريمه (ذاريات، آيه 56) براى دلالت بر همين مفهوم باشد كه
مقصود خداوندى از تكامل بشر آن است كه اين مسير با آزادى، تلاش و كوشش خودِ آنها
تحقّق يابد، نه به گونهاى خودكار، عارى از هرگونه آگاهى، تلاش و يا اراده آزاد.
در تفسير اين آيه در احاديث شريف، براين بينش تأكيد شده است و ابو
بصير از امام صادق عليه السلام در تفسير اين آيه: وَمَا
خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ آورده است
كه امام فرمود:
خداوند ايشان را آفريده است تا ايشان را به عبادت فرمان دهد. ابوبصير
مىگويد: از امام درباره آيه شريفه: