اسم الکتاب : مبانى تشريع اسلامى(3) المؤلف : مدرسى، سيد محمد تقى الجزء : 1 صفحة : 129
(الف) از خلال زنجيرهاى از بايدها و نبايدها. (ب)
آزادى فرد را اساس وجود او مىشمارد و توبه پس از گناه را مهمترين حكمت تلقّى
مىكند، و اين همان چيزى است كه مكتب رواقيان از آن روى بر مىتابد و ادّعا مىكند
كه فضيلت، تجزيه نمىشود و شخص حكيم كسى است كه به همه ابعاد فضيلت پايبند باشد و
جزئيات اهمّيتى ندارند. [1]
چهارم- بدون ترديد انديشه برادرى بزرگترين رهاورد مكتب
رواقيان است، ولى با گوشه نشينى و تكبّر آنها- چنانكه بيان شد- ناهمسوست.
پنجم- انديشه آنها پيرامون عبادت- به رغم درستى كلّى
آن- با ديدگاه ايشان پيرامون مخلوقات منافات دارد، چه اگر آفريننده و آفريده يكى
باشند ديگر عبادت براى چه؟ و چه كسى بايد چه كسى را بپرستد؟
ششم- تأكيد آنها بر پوچى منافع زمينى با بُعد انسانى
كه بدان اعتراف دارند تعارض دارد. انسان بر زمين زندگى مىكند و لاجرم بايد با هر
عاملى كه در زمين جريان دارد تعامل داشته باشد، و توضيح دادهايم كه مصالح زمينى
(مادّى) نبايد فراموش شود، اگرچه ارزش چشمداشتهاى معنوى بيشتر است.
- 4- مكتب نوافلاطونى و نقد آن
در سال 250 پس از ميلاد افلوطين
اسكندرانى، انديشههاى افلاطون و فيثاغورسى نوين را با تصوّف خاور درهم آميخت و
فلسفهاى جديد از آنها پرداخت كه در پارهاى آيينهاى مسيحى و برخى ديدگاههاى فلسفى
مسلمانان و حتّى فرق اسلامى بيشترين اثر را بر جاى نهاد.