مهمترين اركان حجّ ذكر خداست هنگام وقوف در مشعر الحرام در شب عيد تا
ظهر روز عيد. پس كسى كه مدّتى از اين زمان را در اين سرزمين سر كند حجّ را درك
كرده است و كسى كه هرگز آن را درك نكند حجّ را از دست داده است. مقدار ضرورى آن
درنگى است هر چند اندك اگرچه به قدر گذرى باشد. كسى كه وقوف در عرفه را ترك كند
بنابه حكم اقوى حجّى ندارد و كسى كه وقوف در مشعر را از روى عمد و علم ترك گويد
حجّش باطل گشته است. تفصيل سخن پيرامون مسأله دو وقوف را در جدول ص
172 آوردهايم.
[1] - سرائر، به نقل از سلسلة الينابيع الفقهيّة، ج 8، ص 545.