14- مقصود از باقى ماندن مال عاريه بعد از استفاده آن، بقاى خود
منفعت نيست، بلكه منظور بقاى اصل شىء است كه به طور كلى مورد استفاده واقع مى
شود، بنابراين ممكن است مثلًا مال عاريه منزل باشد كه استفاده از آن عبارت است از
سكنى گزيدن در آن، كه اين بهره بردن منجر به از بين رفتن وانهدام آن نمىشود، يا ممكن
است مال عاريه گاوى باشد، كه براى استفاده از شيرشعاريه گرفته شده است، كه در
اينجا نيز على رغم اينكه شير گاو با استفاده تمام مىشود، ولى عاريه دادن آن صحيح
است، زيرا آنچه عاريه داده مىشود گاواست، نه شير آن، عرف مردم اينگونه موارد را
مواردى مىداند كه با استفاده، ازبين نرفته وباقى مىمانند.
به همين جهت عاريه دادن حيوانات براى استفاده از شير، پشم يا كرك
وشبيه به آن، وعاريه دادن درختان براى بهره مندى از ميوه هاشان، زنبور عسلبراى
عسلش، چاه براى آبش، ژنراتورهاى مولد انرژى به خاطر نيروى برق والكتريسته توليديشان
ومصاديق مشابه جايز است.
15- لازم نيست كه مال عاريه در هنگام توافق دو طرف دقيقاً معين باشد،
بنابراين اگر كسى بگويد: «يكى از كتابهايت را به من عاريه بده» يا «يكى از
اتومبيلهايت را به من عاريه بده» ومالك به او بگويد: «به كتابخانه برو وهر كدام را
كه دوست دارى انتخاب كن» يا «به پاركينگ برو وهر كدام راكه پسنديدى بردار» صحيح
است.
تكاليف عاريه گيرنده
16- عاريه گيرنده بايد سه امر اصلى واساسى را رعايت كند:
اول: عاريه گيرنده بايد مال عاريه را به نحو صحيح ودر موارد خاص
استفاده از آن بكار ببرد، بدين صورت كه وجه استفاده از كتاب، مطالعه آن است نه
نوشتن در آن و وجه استفاده از ساختمان تجارى، تجارت است نه سكنى گزيدن در آن ووجه
استفاده
اسم الکتاب : احكام معاملات المؤلف : مدرسى، سيد محمد تقى الجزء : 1 صفحة : 418