بر من حرام باشد. پيامبر خداصلى الله عليه وآله فرمود: «هيچكارى
نكردهاى، اگر با مردم معاشرت نكنى چگونه امر به معروف و نهى از منكر مىكنى؟
باديهنشينى بعداز شهرنشينى، كفران نعمتاست.» تا اينكه فرمود: «پس پيامبر خدا
فرمود: بدترين قوم قومى است كه امر به معروف و نهى از منكر نمىكنند. بدترينقوم،
قومى است كه آمران به معروف و ناهيان از منكر را متّهم مىسازند. بدترين قوم، قومى
است كه براى خدا، اقامه قسط و عدالتنمىكنند. بدترين قوم، قومى است كه كسانى را
كه مردم را امر به قسط و عدالت بين مردم مىكنند به قتل مىرسانند.»
8- از پيامبر خداصلى الله عليه وآله روايت شده كه فرمود:
«رأيت رجلًا من امّتي في المنام، قد أخذته الزبانية من كلّ مكان،
فجاءه أمره بالمعروف ونهيه عن المنكر فخلّصاه من بينهم، وجعلاه معالملائكة
«من مردى از امّتم را در خواب ديدم كه مأموران دوزخ او را از هر طرف
احاطه كرده بودند پس امر به معروف و نهى از منكر او، بهفريادش رسيد و او را نجات
داد وبا ملائكه، همراهش ساخت.»
9- حضرت علىعليه السلام مىفرمايد:
«إنّ رسول اللَّهصلى الله عليه وآله قال: أيما رجل رأى في منزله
شيئاً من الفجور فلم يغيّر، بعث اللَّه تعالى بطير أبيض فيظلّ ببابه أربعين
صباحاً، فيقول له كلّما دخلوخرج: غيّر غيّر، فإن غيّر وإلّا مسح بجناحه على
عينيه، فإن رأى حسناً لم يره حسناً، وإن رأى قبيحاً لم ينكره
«پيامبر خداصلى الله عليه وآله فرمود: هر مردى كه در خانه خود فسق و
فجورى ببيند پس تغيير ندهد وجلوگيرى نكند، خداوند پرنده سفيدىرا مىفرستد كه چهل
صبح در درب منزل او مىماند و هر بار كه او داخل و خارج شود مىگويد: تغيير بده،
تغيير بده (يعنى از فسقوفجور جلوگيرى كن) پس اگر تغيير داد كه چه خوب و گرنه بال
خود را بر دو چشم او مىكشد و از آن به بعد هر كار نيكى را هم اگر ببيندآن را نيك
نمىبيند واگر كار زشتى را ببيند، آن را منكر نمىداند.»
احكام امر به معروف و نهى از منكر:
1- معروف آن است كه خداوند متعال به آن فرمان داده، و منكر هم آن است
كه از ارتكاب آن نهى كرده باشد، چه فاعل آن دو، عالم و آگاه به معروف و منكر بودن
آن عمل باشد و يا اينكه نداند و جاهل باشد، پس اگر آگاه بود، (و معروف و منكر
رامىدانست) امر و نهى شود [3] و اگر جاهل
بود ارشاد گردد.
[1] مستدركالوسائل، ج 12، كتابالامر بالمعروف والنهى عنالمنكر،
باب 1، ابوابالامر والنهى، حديث 14.