«و چون تجارتى يا بازيچهاى ببينند پراكنده مىشوند و به سوى آن
مىروند و تو را همچنان ايستاده رها مىكنند.»
چرا؟ از بيم آن كه آن تجارت از دست آنها برود يا ديگران در آن سودا،
بر آنان پيشى گيرند، واين پديدهاى است حاكى از شكست دربرابر افزونطلبى و گرايش
عظيم نفس به سوى دنيا، كه پرده از ضعف در ايمانى برمىدارد كه اسلام آن را و هرچه
را مربوط بدان استبر هر چيزى در زندگى فرزندان خود، مقدّم مىخواهد.
قرآن اين پديده منفى را كه ناشى از ترجيح دادن تجارت و بازى بر حضور
در نماز است، با بيان اين نكته چاره مىكند كه آنچه باالتزام و پيمودن راههاى الهى
از نزد خداوند مىرسد بهتر از تمام اينهاست.
اين آيه به تناقض ميان تعهّد به دين و دنيادارى اشاره مىكند، امرى
كه پارهاى در عمل بدان دچار مىشوند و امكان جمع بين اين دورا نمىبينند و از اين
رو دنيا را به لحاظ آن كه نقد است بر آخرت نسيه ترجيح مىدهند. امّا حقيقت اين است
كه خير و نتايج نيك اينتعهّد و پيمودن راههاى خداوند در زندگى، تنها منحصر به
آخرت نيست بلكه شامل دنيا نيز مىشود. [1]
احكام نماز جمعه
كيفيّت نماز جمعه:
1- نماز جمعه در روز جمعه به جاى نماز ظهر روز جمعه خوانده مىشود.
پس هر كسى كه جمعه را در وقتش بخواند، ظهر از اوساقط مىشود.
2- نماز جمعه دو ركعت مانند نماز صبح است و بنابر احوط با وجود امام
عادل و خواندن خطبه، نماز جمعه بايد با صداى بلندخوانده شود.
3- خواندن دو خطبه قبلاز نماز، جزء نماز است.
4- در هر دو ركعت، بعداز حمد، خواندن هر سوره جايز است ولى مستحبّ آن
است كه سوره جمعه در ركعت اوّل و سورهمنافقون در ركعت دوّم خوانده شود.
5- در نماز جمعه دو قنوت مستحب است: يكى قبلاز ركوع در ركعت اوّل
وديگرى بعداز ركوع در ركعت دوم.