نماز جمعه يا نماز ظهر در روز جمعه كه اگر از روى سهو ونسيان به سوره
توحيد يا كافرون شروع كردهباشد، مىتواند از باب احتياط، قبل از آنكه به نيمه آن
رسيده باشد، به جمعه يا منافقون عدول نمايد اما اگر عمداً توحيد يا كافرونرا شروع
كرده باشد، نمىتواند از آندو، بهسوره ديگر منتقلشود.
4- اگر نمازگزار در اثناى قرائت يادر اثناى نماز به طور كلى، اسم
پيامبر اكرمصلى الله عليه وآله را بشنود، مستحب است كه برآن حضرتصلوات بفرستد.
5- اگر كسى كه پاسخ سلام او واجب است، برنمازگزار سلام كند، واجب است
نماز گزار در اثناى نماز، سلام او راپاسخ دهد.
قرائت در دو ركعت اخير
1- در ركعت سوم نماز مغرب ودو ركعت اخير ظهر وعصر وعشا، نمازگزار
مخير است بين قرائت سوره حمد به تنهايى ياتسبيحات اربعه يعنى
سُبْحانَ اللَّهِ وَالْحَمْدُ للَّهِ وَلَا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ وَاللَّهُ
أَكْبَرُ. اين نظر موافق احتياط است اما اقوا اين است كه هرنوع تسبيح وذكر
ودعاكفايت مىكند ومقيد بودن به ذكر خاص، لازم نيست.
2- بهتر اين است كه نماز گزار در كنار تسبيحات وذكر ودعا، استغفار
يعنى «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ رَبِّي وَأَتُوبُ إِلَيْهِ»
يا «اللَّهُمَّ اغْفِرلِى» ومانند آن را نيز بيفزايد.
3- قرائت تسبيحات و ذكر و دعا در دو ركعت اخير، بهتر از قرائت فاتحه
است چه نمازگزار منفرد باشد يا امام جماعتيامأموم، ودر روايتى آمده است كه براى
امام جماعت، بهتر است فاتحه را بخواند. شخص مكلف به هريك از اين دو نظر، به
عنوانتعبّد وتسليم امر خداوند، عمل كند جايز است.
4- بنابر اقوا، يكبار تسبيح گفتن كفايت مىكند ولى احتياط اين است كه
سه بار تكرار نمايد واگر از سه بارهم زيادتر بخوانداشكال ندارد به شرطى كه به نيت
ذكر به طور عموم بجا آورد نهبه عنوان اينكه جزء نماز است.
5- اگر وقت نماز بسيار تنگ باشد، واجب است به يك بار تسبيح گفتن
اكتفا نمايد.
6- اگر نماز گزار به گمان اينكه در ركعت اول يا دوم است، سوره فاتحه
را بخواند، بعد معلوم شود كه در ركعت سوم يا چهارمبوده است، نماز او صحيح بوده
واعاده قرائت يانماز لازم نيست. اما اگر به گمان اينكه در ركعت سوم يا چهارم است،
تسبيحات رابخواند، بعد روشن شود كه در ركعت اول يادوم بوده است، اگر در اثنا يا
بعد از ركوع متوجه شده باشد، چيزى براو نيست ونمازشصحيح است، اما اگر قبل از ركوع
متوجه شده باشد، بايد فاتحه وسوره را