حال، زبانش را نيز حركت دهد وهمچنين شخص لال، زبانش را حركت بدهد
وبهقدر توان، بجاى قرائت از زبان اشاره استفاده كند.
8- واجب است قرائت در حالى انجام شود كه بدن كاملًا استقرار وآرامش
داشته وحركت منافى با صورت نماز نداشته باشد، واگرنماز گزار مجبور شود كه كمى به
جلو ياعقب يا به يكى از دو طرف، حركت كند بايد در حين حركت، سكوت نمايد وبعد از
استقرار، قرائت را ادامه دهد. البته حركت معمولى انگشتان دست وپا، ضررى به نماز يا
قرائت ندارد اگر چه بهتر اين است كه از اين حركتهاهم بپرهيزد.
قرائت سورههاى سجده در نماز
1- احوط اين است كه سورههايى كه سجده واجب دارد (سورههاى عزائم)،
در نماز واجب خوانده نشود واگرنمازگزار يكى از آنها را بخواند، بايد از آن به سوره
ديگر كه سجده واجب ندارد منتقل شود يا اينكه در آيه سجده متوقف شود وآن رانخواند
ونمازش صحيح است امّا اگر آيه سجده را تلاوت كرد بايد در اثناى نماز سجده كند وسپس
برخيزد وحمد وسوره را بخواندوركوع كند واحوط اين است كه در اين صورت نماز را اعاده
نمايد.
2- اگر سورهاى را كه سجده واجب دارد نخواند وتنها آيه سجده واجب را
در اثناى نماز بخواند، اگر عمداً اين كار را كرده باشدبنابر احوط نماز او باطل
است. پس بايد بعد از سجده يا اشاره به سجده براى آيه مذكور، نماز را تمام كند واز
باب احتياط اعادهنمايد.
3- قرائت سورههاى سجده واجب در نمازهاى نافله جايز است. پس اگر آنها
را بخواند، بعد از تلاوت آيه سجده، در حال نماز، سجده كند وسپس نماز را بدون اشكال
تكميل كرده وبه پايان رساند.
مسائل فرعى قرائت:
1- بسم اللَّه الرحمن الرحيم جزء هرسوره است. پس درآغاز هر سوره
قرائت آن واجب است مگر در سوره توبه.
2- اگر در آغاز نماز يا در آغاز ركعت، قرائت سوره يا آيات معيّنى را
قصد كند ولى بعد فراموش نمايد وغير آن را بخواند، نماز اوصحيح است.
3- انتقال از يك سوره به سوره ديگر صحيح است تازمانى كه به نيمه آن
نرسيده باشد، اما اگر به نيمه آن رسيد واجب است همانسوره را تكميل كند. اما در
دوسوره «توحيد» و «كافرون» به صرف شروع به خواندن آنها، نمىتواند از آنها بهسوره
ديگر منتقل شود مگر در