مىتواند بااو نزديكى كند هر چند وضو هم نكرده باشد.
7- اقوى اين است كه مستحاضه متوسطه و كثيره مىتواند بدون غسل وارد
مسجد شود و درمسجد توقّف كند، اگرچه احتياط مستحب آن است كه براى اين كار غسل را
ترك نكند.
8- احتياط مستحب اين است كه اگر غسل نكرده باشد شوهرش با او نزديكى
نكند و اقوىاين است كه نزديكى كردن جايز است ولى كراهت دارد و همين حكم جارى است
نسبت بهقرائت آياتسجده.
سوم- نفاس
نفاس چيست؟
نفاس خون زايمان است كه زن باردار با بيرون آمدن اوّلين جزء نوزاد از
شكم يا در خلال دهروز بعداز آن مىبيند، البتّه در صورتيكه از نظر علمى هم احتمال
داشته باشد كه خون زايمانباشد. نفاس، كمترين حدّ ندارد يعنى ممكن است فقط يك قطره
باشد و حدّ اكثر آن ده روزمىباشد و اگر از ده روز تجاوز كند، نفاس نيست بلكه
بنابر اقوى استحاضه است. خونى كه زنقبلاز زايمان مىبيند نفاس نيست.
اين خون، «نفاس» ناميده شده چون به دنبال خارج شدن نَفْس
(يعنىنَفْسِ انسان)، بيرون مىشود. زن دراين حالت «نفساء» ناميده مىشود.
احكام نفاس:
1- خون نفاس مانند خون حيض يك حقيقت خارجى و عينى شناخته شده ودر
شناختآن مىتوان از نشانههاى مختلف خارجى كه شرع هم ما را به بعضى از آنها
رهنمون شده است، استفاده كرد.
2- خونى كه زن بعداز سقط كردن مىبيند نفاس است، و در صورت شك در
سقط، لازماست در حدّ معمول و متعارف بررسى كند.
3- خونى كه قبلاز بيرون آمدن اوّلين جزء نوزاد از شكم مادر، بيرون
مىآيد نفاس نيستمگر اينكه يقين داشته باشد كه از نفاس است حتّى اگر اندكى قبلاز
ولادت باشد. واللَّه العالم.
4- نفاس از جهت حدّاقل، حدّ خاصّى ندارد و مىتواند حتّى براى چند
لحظهاى كوتاهباشد.
5- اگر زن بعداز زايمان و يا در خلال ده روز بعداز زايمان، خون
نبيند، نفاس ندارد.
6- اگر خون استمرار يابد و از ده روز هم تجاوز كند، چنانچه زن داراى
عادت عدديّه