اين لحظهى خلق، يك لحظهى صفر است! يعنى اگر براى زمان، يك محور مختصّات
در نظر بگيريد، مبدأ محور، همان لحظهى خلق است و زمان از آن لحظه به بعد شروع شد،
نه قبل از آن. و يا يك ديوارى است، اين طرفش- قبل از خلقت- را صفر حساب كنيد، و آن
طرفش- بعد از خلقت- زمان است.
سؤال: آيا آيههايى مثل اين آيه- وَ هُوَ
الخَلّاقُ العَليمْ- و يا دو آيهى قبل كه فرمودند:
وَ هُوَ بِكُلِّ خَلْقٍ عَليمٌ، نمىتواند جواب بعضى از شبههها مثل
شبههى آكل و مأكول باشد؟ يا مثلًا به اين شبهه پاسخ دهد كه وقتى خداوند خلّاق است
و مرتّب در حال آفريدن مىباشد، پس بايد سرش شلوغ باشد و از كار خلق بى اطلاع بماند؟!
آرى، وقتى خداوند مىفرمايد: وَ هُوَ بَكُلِّ خَلْقٍ عَليمٌ و
يا وَهُوَ الْخَلّاقُ الْعَليمْ، يعنى
باهمهى عظمتى كه دارد، خداوند به همهى آنها علم و آگاهى دارد.
اسم الکتاب : يس اسماى حسناى الهى المؤلف : مدرسى، سيد محمد تقى الجزء : 1 صفحة : 407