responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : يس اسماى حسناى الهى المؤلف : مدرسى، سيد محمد تقى    الجزء : 1  صفحة : 293

ولى آخر كار و/ ب‌براى تكميل ضيافت، خدا «ساقى» مى‌شود!/: «وَ سَقاهُمْ رَبَّهُمْ!» اين، اوج نعمت و برخوردارى است.

بعضى از ظريفان وقتى به اينجا مى‌رسند، مى‌گويند:

ديگر بس است! همين كه ساقى خدا باشد، براى ما كافى است و ديگر فرق نمى‌كند، هرچه بدهد، براى ما لذّت‌بخش است تا چه رسد كه بگويد: وَ سَقَاهُمْ رَبُّهُمْ شَرَاباً طَهُوراً./ ب‌ به اين بيت كه ظاهراً از سعدى است، بنگريد:

به حلاوت بخورم زهر كه شاهد، ساقى است‌

 

به ارادت ببرم درد كه درمان هم از اوست‌

 

سؤال: آيا اين «سَقاهُمْ رَبُّهُمْ»، مربوط به همه‌ى اهل بهشت است؛ يا فقط آن‌هايى را كه درجه‌شان خيلى بالاست؟

جواب: بنابر آنچه در سوره‌ى «هَل اتى‌» آمده است، آن‌ها عدّه‌ى مخصوصى هستند؛ كسانى هستند كه ايثارگرند و طعامى را كه در اختيار دارند و/ ب‌خود بدان محتاج و مشتاقند/، انفاق مى‌كنند. در ابتداى سوره، در وصف اينان مى‌فرمايد:

وَ يُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلىَ حُبِّهِ. [1]

در آيه‌ى ديگر مشابه اين مضمون آمده است؛ آنجا كه مى‌گويد:

وَ يُؤْثِرُونَ عَلَى أَنْفُسِهِمْ وَلَوْ كَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ. [2]

وديگران را بر خود مقدم مى‌دارند، هر چند خودشان بسيار نيازمند باشند.

در وَ يُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلىَ حُبِّهِ‌ اگر ضمير در «حُبِّه» به «اللَّه» برگردد، اگر چه معناى درستى است و اخلاص آن‌ها را مى‌رساند-/ يعنى فقط به خاطر خدا و دوستى خدا اطعام نموده‌اند-/ امّا چون در آيه‌ى بعد اخلاصشان بيان‌


[1] -/ انسان، 8: (و غذاى (خود) را با آنكه به آن علاقه (و نياز) دارند، مى‌دهند.)

[2] -/ حشر، 9.

اسم الکتاب : يس اسماى حسناى الهى المؤلف : مدرسى، سيد محمد تقى    الجزء : 1  صفحة : 293
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست