اسم الکتاب : يس اسماى حسناى الهى المؤلف : مدرسى، سيد محمد تقى الجزء : 1 صفحة : 291
مسلّم است كه حالت دوم لذّتش بيشتر است. اين نوع نعمت هم در بهشت و
براى بهشتيان پيشبينى شده است. البتّه در اين سوره در اين باب آيهاى نيامده؛ ولى
در سوره هاى ديگر شاهد چنين توصيفاتى هستيم:
در حالى كه همه برادرند و بر تختها رو به روى يكديگر قرار دارند.
نعمت سوّم نعمتى است كه به عقل انسان مربوط مىشود. لذّت نعمتهاى
عقلى، چندين برابر بيش از لذّت نعمتهاى عاطفى و احساساتى انسان است.
احساس برترى شيخ طوسى بر شاهان!
شيخ طوسى قدس سره كه يكى از احياگران مذهب بر حق تشيّع است و هزار
سال پيش مىزيست، وقتى كه مسألهاى از مسائل پيچيدهى فقه، تفسير، حديث و مانند آن
را حل مىكرد، از خانه و حجرهاى كه در نجف اشرف داشت، به خيابان مىزد و مىگفت:
أَيْنَ الْمُلُوكُ وَ أَبْناءُ الْمُلُوك؟!
پادشاهان و شاهزادگان كجايند؟!
بيايند و ببينند كه چه لذّتى مىبرم!
يافتم! يافتم!
در بارهى ارشميدس هم مىگويند:
وقتى قانون نيروى مايعات بر اجسام داخل در آنها را كشف كرد، در
حمّام بود. با همان وضع به كوچه دويد و فرياد زد: يافتم! يافتم!
نعمت عقلى، واقعاً اين چنين است. گاهى پيش مىآيد: يك هفته يكى از
علما نشسته و مدام در يك مسألهى علمى در آيات و روايات و اقوال، غور و