اسم الکتاب : يس اسماى حسناى الهى المؤلف : مدرسى، سيد محمد تقى الجزء : 1 صفحة : 179
باشد؛ مسألهاى كه به اين سادگى قابل فهم بشر نيست و لازم است گذشت
زمان و كوششهاى بسيار دانشمندان، راز آن را بگشايد. اين مسأله مهم، مسألهى
زوجيّت است. بنابر اين زوجيّت در اينجا، به معناى قرين هم بودن و در كنار هم بودن
نيست؛ مثل اين كه دو لنگه كفش، با هم قرين هستند؛ يا دو درخت در كنار هم باشند؛ يا
مثبت و منفى كه در اشياء هست يا- همان طور كه در علم فلسفه اثبات كردهاند- هر
موجود، مادّه و صورت يا وجود و ماهيّت دارد و يا اصناف و ازواجى كه بين مردم هست؛
مثلًا كسى كه عطّار است و ديگرى بزّاز، يا همان ازواجى كه قرآن فرموده:
«وَ لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيكَ الى ما مَتَّعْنا بِهِ ازْواجاً مِنْهُمْ»[1] اينها مهم نيست.
آيا گياهان هم نر و ماده دارند؟
عبارت «مِمَّا تُنْبِتُ الْارْضُ»
كه با كلمهى «مِنْ» بيان شده- و مىخواهد يك مصداق براى زوجيّت ذكر كند- مىخواهد
بگويد: «در گياهان هم زوجيّت وجود دارد». شايد در زمان نزول قرآن كسى نمىدانست كه
در گياهان هم بحث نر و مادّه وجود دارد. درخت خرما نر و ماده دارد و گياه نر
گَردهافشانى مىكند. باد اين گَردهها را بلند مىكند و به درخت خرماى ماده
مىرساند و لقاح صورت مىگيرد؛ گياه مادّه بارور مىشود و درخت خرما تكثير
مىگردد.
در ابتدا گمان مىرفت كه زوجيّت و بحث نر و مادّه فقط در حيوانات
معنا دارد؛ ولى قرآن مىخواهد بگويد:
«تمام نباتات، انسانها، حيوانها و چيزهاى ديگرى كه شما اطّلاع
نداريد، در عمق درياها و ... اينها همه نر و مادّه دارند. و خداوند هم مىخواهد
بفرمايد: «من قدرت دارم و عاجز و ناتوان نيستم كه اين زوجيّت را قرار دهم.»