س 208-
ذكر كرده است صاحب مفتاح الكرامه رحمه الله در كتاب قواعد التجويد كه دو
نوع ضاد هست ضاد عراقى و ضاد حجازى، آيا جايز است قرائت حمد در نماز به يكى
از اين دو به نحو تعيين يا تخيير؟ ج - اگر شمرده شود قرائت در عربيت به ضاد، صحيح است. س 209- در مسئله 139 كتاب الصلاة از منهاج
الصالحين مىفرماييد: «تجب الموالات بين حروف الكلمه الخ. » آيا مراد آن
است كه عرفاً پشت سر هم گفته شود گر چه وقف شود بين صفت و موصوف، و بين
معطوف و معطوف عليه كه ضرر نداشته باشد و يا آن كه مراد اتصال حقيقى است؟
پس در مثل «اللّهم صل على محمد و آل محمد» وقف باطل كننده باشد، و همچنين
آخر الحمد و غيره از موارد نماز؟ بيان فرمائيد كه مورد لزوم است. ج - مراد همان اتصال عرفى است ولى با مراعات وصل به سكون نشدن. واللََّه العالم. س 210- مدّ واجب در مثل «جاء، و جيىء، و سوء» آيا
قاعده آن اين است كه بيايد همزه بعد از حرف مدّ در يك كلمه چه در آخر كلمه
باشد مثل مثالهاى مذكور يا در وسط كلمه مثل ملائكه؟ ج - بله قاعده او آن است كه در يك كلمه باشد چه در آخر كلمه يا در وسط آن. س 211- در مسائل منتخبه مسئله (265) ذكر
فرمودهايد اين عبارت را در مورد سوم از وجوب مدّ «در جايى كه بوده باشد
الف ما قبل آن مفتوح و بعد آن همزه يا حرف ساكن» آيا اين مدّ واجب مختص است
به حروف يك كلمه يا شامل حتى صورت دو كلمه مىشود مانند انا أنزلناه - انا
اعطيناك. ج - اين حكم، شامل دو كلمه نمىشود از اين مثالهايى كه ذكر كردهايد.