responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : استفتائات المؤلف : الخوئي، السيد أبوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 66
س 208- ذكر كرده است صاحب مفتاح الكرامه رحمه الله در كتاب قواعد التجويد كه دو نوع ضاد هست ضاد عراقى و ضاد حجازى، آيا جايز است قرائت حمد در نماز به يكى از اين دو به نحو تعيين يا تخيير؟
ج - اگر شمرده شود قرائت در عربيت به ضاد، صحيح است.
س 209- در مسئله 139 كتاب الصلاة از منهاج الصالحين مى‌فرماييد: «تجب الموالات بين حروف الكلمه الخ. » آيا مراد آن است كه عرفاً پشت سر هم گفته شود گر چه وقف شود بين صفت و موصوف، و بين معطوف و معطوف عليه كه ضرر نداشته باشد و يا آن كه مراد اتصال حقيقى است؟ پس در مثل «اللّهم صل على محمد و آل محمد» وقف باطل كننده باشد، و همچنين آخر الحمد و غيره از موارد نماز؟ بيان فرمائيد كه مورد لزوم است.
ج - مراد همان اتصال عرفى است ولى با مراعات وصل به سكون نشدن. واللََّه العالم.
س 210- مدّ واجب در مثل «جاء، و جيى‌ء، و سوء» آيا قاعده آن اين است كه بيايد همزه بعد از حرف مدّ در يك كلمه چه در آخر كلمه باشد مثل مثالهاى مذكور يا در وسط كلمه مثل ملائكه؟
ج - بله قاعده او آن است كه در يك كلمه باشد چه در آخر كلمه يا در وسط آن.
س 211- در مسائل منتخبه مسئله (265) ذكر فرموده‌ايد اين عبارت را در مورد سوم از وجوب مدّ «در جايى كه بوده باشد الف ما قبل آن مفتوح و بعد آن همزه يا حرف ساكن» آيا اين مدّ واجب مختص است به حروف يك كلمه يا شامل حتى صورت دو كلمه مى‌شود مانند انا أنزلناه - انا اعطيناك.
ج - اين حكم، شامل دو كلمه نمى‌شود از اين مثالهايى كه ذكر كرده‌ايد.

اسم الکتاب : استفتائات المؤلف : الخوئي، السيد أبوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 66
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست