ج - ما تنافى بين اين دو فرع و بين اين دو عبارت نمىبينيم، ولى هر دو، حكم به صحت وضو و بقاء نجاست است. واللََّه العالم. س 92- آيا ضرر مىزند در شرائط مباشرت، اين كه آب را بر دست متوضى، ديگرى بريزد؟ ج - ضرر نمىزند مادامى كه تمام نكند به آن، شستشوى مفروض را. واللََّه العالم. س 93- كف دستمان با خودكار چيزى مىنويسيم، آيا اين نوشتن براى وضو اشكالى ندارد؟ ج - در صورتى كه مانع از رسيدن آب به پوست دست نباشد مانعى ندارد. س 94- در دست مصلى دانهاى بيرون آمده به اصطلاح
ما (ازق)، اكنون براى كنده شدن او، بيخ او را محكم نخ بسته تا كنده شود،
وظيفه او را براى نماز بيان فرمائيد. ج - اگر بتواند آن را باز كند در صورتى كه آب زير
آن بدون باز كردن نرود، لازم است باز كند براى غسل يا وضو، و اگر معذور
باشد از گشودن آن و در جاى مسح نيست، مانند ميان انگشتان، پس تيمم كند و
همچنين اگر در كف دست باشد، و اگر در موضع مسح باشد بايد جمع كند بين وضو و
تيمم.
واللََّه العالم. س 95- راجع به وضو، بعضى از مقدسين اهل ايمان در
حال وضو، انگشتر خود را بيرون مىآورند و وضو مىگيرند، چون شبهه به ذهن
ايشان است چنانچه انگشتر به دست باشد و جا به جا نمايند كه زير آن را آب
وضو بگيرد، يا مقدار كمى بالا پائين دهند، يا انگشتر را بچرخانند، آيا
شرعاً اشكالى به هم مىرسد يا خير؟