اسم الکتاب : دانشنامه امام باقر علیه السلام المؤلف : جمعی از نویسندگان الجزء : 1 صفحة : 6
آثار نیک و بد تعلیم، متوجه معلمان
ارزش علم و اهمیت کار تعلیم و تعلم، در حقیقت به موضوع آن بستگی دارد؛
یعنی هر چه موضوع علم و چیزی که معلم میخواهد آن را به متعلم بیاموزد،
ارزندهتر و ضروریتر باشد، ارزش تعلیم و تعلم آن هم بیشتر است. و به عکس،
هر گاه موضوع مورد تعلیم، کاری کم ثمر یا بیهوده یا مضر باشد، آموزش آن هم
بیارزش، بلکه ضد ارزش است. در چنین صورتی نه تنها معلم اجر و ارجی ندارد،
که به میزان آثار زیانبار تعلیم نادرست خود، و به مقدار انحرافی که در
دانشجو پدید آمده، مسؤول خواهد بود و خسارت خواهد دید. امام باقر (ع) در
این باره فرموده است: هر کس دری از هدایت و سعادت بر روی خلق گشاید و
ارزشها را به آنان تعلیم دهد، همان پاداشی را خواهد داشت که به هدایت
یافتگان و عمل شایستهی آنان تعلق گیرد، بی آن که از پاداش ایشان کم شود.
هر کس دری از گمراهی بر روی مردم بگشاید و مطالب زشت و گمراه کننده به آنان
بیاموزد، گناهی به اندازهی گناه همهی کسانی خواهد داشت که در نتیجهی
درسهای او به گمراهی افتاده و زشتی گرفتار شدهاند. بی آن که از گناه خود
گمراهان و زشت کرداران چیزی کاسته شود [1] .
[~hr~]پی نوشت ها: (1)
من علم باب هدی فله مثل اجر من عمل به و لاینقص اولئک من اجورهم شیئا و من
علم باب ضلال کان علیه مثل اوزار من عمل به و لا ینقص اولئک من اوزارهم
شیئا. اصول کافی 1 / 35، باب ثواب العالم و المتعلم حدیث 4. منبع: امام باقر جلوه امامت در افق دانش؛ گروه تاریخ اسلام؛ آستان قدس رضوی چاپ دوم 1375.
اسم الکتاب : دانشنامه امام باقر علیه السلام المؤلف : جمعی از نویسندگان الجزء : 1 صفحة : 6