ولى درّ خصوص گوهرى را گويند كه به نظم كشيده باشند.
پس نسبت به ايندو عامّ و خاصز مطلق است.
قوله: هذا من قبيل لجين الماء: يعنى اضافه « عقد » به « عقايد » مانند اضافه
« لجين » به « الماء » است كه مشبّهبه را به مشبّه اضافه كردهايم.
مؤلّف گويد:
لجين الماء يعنى نقره آبى.
متن: « 12، 11 »
فها انا الخائض فى المقصود
بعون ربّى واجب الوجود
أزمّة الامور طرّا بيده
و الكلّ مستمدّة من مدده
تجزيه و تركيب
فاء: ممكنست زائده بوده و امكان دارد بمعناى استيناف فرض شود.
هاء: براى تنبيه
انا: ضمير متكلّم وحده، مبتداء
الخائض: موصول وصله و عائد، خبر براى « انا » .
فى: جارّه
المقصود: موصول و صله و عائد، مجرور به « فى » متعلّق است به
« الخائض ».
باء: جارّه است و بمعناى استعانت مىباشد.
عون: اسم مصدر و مجرور به باء بوده و متعلّق است به « الخائض
مضاف.
ربّى: مضاف و مضاف اليه.
واجب: بدل از « ربّ » و مضاف مىباشد.