قوله: و لانّ الحكمة الخ: عطف است به كلام قبلى كه فرمود: لانّ الحكمة
هى الايمان.
و اين دليل دوّمى است كه مرحوم مصنّف براى «اوتىخيرا كثيرا»
مىآورد.
قوله: امّا انّها افضل علم الخ:
دليل بر افضل بودن علم حكمت از سائر علوم
دليل بر اينكه حكمت از علوم ديگر افضل و اشرف است طبق گفته
مرحوم مصنّف دو امر مىباشد:
اوّل: آنكه مطلوب در اينعلم يقين و جزم است و در نتيجه باب تقليد در آن
مسدود است بخلاف علوم ديگر و بديهى است صفت قطع و يقين از حالات ديگر
نفس همچون ظنّ و شكّ و وهم افضل است.
دوّم: آنكه فضيلت هر علمى بر علم ديگر بيكى از اين سه امر است:
1- فضيلت موضوع
2- وثاقت ادلّه و براهين آن
3- شرافت غايت و نتيجه آن
و هر سه جهت در اين علم جمع مىباشد.
امّا فضيلت بحسب موضوع:
بجهت آنكه موضوع اينعلم وجود است و پرواضح است كه از وجود
چيزى اشرف و افضل نمىباشد بلكه آن افضل اشياء محسوب مىگردد.
امّا فضيلت از نظر ادلّه:
زيرا براهين مذكوره در اينعلم تمام مفيد علم و قطع بوده بخلاف ادلّهايكه
در ساير علوم مىباشد چه آنكه اكثر آنها مبتنى بر ظنّ و وهم مىباشد.