نمىتوانيد سكونت كنيد نساخته و آنچه را كه نمىتوانيد تناول كنيد. جمع ننموده
و از خداوندى كه برگشت شما بسوى او است تقوى اختيار كرده و مخالفتش را
ننمائيد.
قوله: و المؤمنون كلّ آمن باللّه الخ: سوره بقره آيه 285.
قوله: و هى المعرفة بقول الحكماء الخ:
تعريف حكمت بقول حكماء
حكماء فرمودهاند:
حكمت عبارتست از استكمال نفس بحدّى كه انسان ببركت آن عالم
( بفتح لام يعنى مجموعه) عقلى شده و در عين حال شبيه بعالم عينى (عالم خارج
و محسوسات).
البتّه اين تعريف حقيقت حكمت نيست بلكه از جمله غايات مترتّب بر
آن است لذا مرحوم مصنّف از آن تعبير به « حدّ » ننمود.
مؤلّف گويد:
نقدى كه بر مصنّف (ره) هست اينستكه اين غايت براى مطلق حكمت
نمىباشد بلكه تنها بر حكمت نظرى مترتّب است چنانچه در اسفار چنين آورده:
امّا النّظريّة: فغايتها انتقاش النّفس بصورة الوجود على نظامه بكماله و تمامه و
صيرورتها عالما عقليّا مشابها للعالم العينى الخ.
و امّا غايت حكمت عملى چنانچه در اسفار بيان كرده عبارتست از:
مباشرت بعمل خير تا در نتيجه نفس استعلاء بر بدن پيدا نموده و آنرا
مقهور خود نمايد.
قوله: عالما عقليّا: يعنى بحسب روح و قلب بمثابه عقل كلّى شود.
قوله: مضاهيا للعالم العينى: يعنى بملاحظه صورت و هيأت نه مادّه زيرا
اصالت و حقيقت و شيئيّت اشياء بصورت آنها است و اين تشكّل و هيأت است
كه اشياء را از مرحله اجمال و ابهام بوادى تفصيل و تبيين وارد مىكند.