responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : فصول الحکمة؛ شرح فارسی بر منظومه(مبحث الهیات) المؤلف : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد    الجزء : 1  صفحة : 275

باشد علم نفس بذاتش را بايد منكر بشويم زيرا اضافه مستلزم مضاف و

مضاف اليه است و ايندو بايد با هم متغاير باشند.

البتّه ايندو جواب را نمى‌توان سند ردّ ايشان قرار داد زيرا از هر دو مى‌توان‌

جواب داد امّا از اوّل ممكن است ايشان بگويند معدوم به لحاظ اينكه در عالم‌

تقرّر و نفس الامر موجود است مى‌تواند طرف اضافه واقع شود و در تحقّق اضافه‌

ادنى مصحّح و مجوّزى كافيست.

و امّا از جواب دوّم: مى‌گوئيم مغايرت اعتبارى در تحقّق طرفين كفايت‌

مى‌كند پس نفس باعتبار فاعليّت، عالم و مضاف است و بلحاظ مفعوليّت معلوم و

مضاف اليه مى‌باشد و چنانچه گفتيم مجرّد اعتبار و لحاظ در تحقّق اضافه‌

كافيست.

جواب دوّم‌

جوابيست كه مرحوم لاهيجى در شوارق آورده و ملخّص آن اينست:

موجودات دو دسته‌اند:

اوّل آنهائيكه وجود متأصّل و هويّت ذاتيّه و عينيّه دارند مانند موجودات‌

خارجى.

دوّم آنهائيكه وجودشان متأصّل نيست يعنى هويّت عينيّه ندارند بلكه‌

وجودشان بهمان صور است.

حرارت و برودت يا استقامت و اعوجاج و امثال اين عوارض لازمه وجود

خارجى اشياء و ماهيّات است يعنى هويّت حرارت مؤثّر است نه صورت آن يا

هويّت استقامت و اعوجاج با هم تضادّ دارند نه صورت آنها پس از تصوّر آنها و

وجودشان در ذهن اشكالى لازم نمى‌آيد.

و اين جوابيست متين و صحيح فلذا لوازميكه در ماهيّات است به سه‌

دسته تقسيم كرده‌اند:

1- لوازم وجود خارجى مانند مثالهاى فوق.

اسم الکتاب : فصول الحکمة؛ شرح فارسی بر منظومه(مبحث الهیات) المؤلف : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد    الجزء : 1  صفحة : 275
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست