مشكّكة ذات مراتب متفاوتة، حيثما تقوىّ، ذلك النّور الحسىّ، و
ضعف.
ترجمه:
فصل آراء حكماء در وحدت و كثرت حقيقت وجود
فهلويّون از حكماء (فهلوى معرّب پهلوى مىباشد) معتقدند كه وجود
حقيقتى است داراى تشكيك و متضمّن مراتبى همچون غناء و فقر.
كلمه « مراتبا » در متن مفعول است براى « تعمّ » و ذكر غنى و فقر از باب
مثال بوده نه آنكه مراتب تشكيل منحصر بايندو باشد فلذا وجود مراتب ديگرى
همچون شدّت و ضعف، تقدّم و تأخّر و غير اينها دارد.
بايد توجّه داشت كه اين مراتب همچون افراد و مراتب نور با هم اختلاف
دارند.
و مقصود از « نور » نور حقيقى است كه حقيقت وجود مىباشد چه آنكه
نور آنستكه ذاتا ظاهر بوده و مظهر و روشن كننده غير باشد و اين معنا همان
خاصيّت حقيقت وجود است زيرا وجد نيز ذاتا ظاهر بوده و مظهر غير خود يعنى
ماهيّات سموات ارواح و حقائق اراضى اشباح مىباشد همچون نور حسّى كه آن
نيز طبيعت مشكّك و صاحب مراتب متفاوت مىباشد.
شرح فارسى:
توضيح
در حقيقت وجود بين حكماء اختلاف است:
عقيده فهلويّون و حكماء اشراقى
ايشان معتقدند وجود يك حقيقت بوده نهايت براى آن مراتب است و