ج: ثبوت احد الامرين (معطوف و معطوف عليه) محقّق و حتمى بوده و
استفهام از تعيين باشد لذا واجب است جواب « ام » را معيّنا بياورند و گفتن « نعم » يا « لا » كافى نيست لذا وقتى بگويند: أزيد عندك ام
عمرو؟ بايد در جواب گفت: زيد عندى يا عندى عمرو
3- همان طورى كه گفتيم « ام » منقطعه به معناى « بل » با همزه مىباشد.
4- ام منقطعه در دو مورد استعمال مىشود:
1- در مورد خبر مثل: انّها لا بل ام هى شاة
2- در مورد استفهام مانند: أعندك زيد ام عندك عمرو
5- و امّا تمييز و تشخيص « ام » متّصله از منقطعه در جملات مذكور.
الف: « ام » در اين آيه متصله مىباشد.
ب: « ام » در اين آيه منقطعه است.
ج: تمام « ام » ها در اين آيه منقطعه مىباشند.
د: « ام » در اين آيه متّصله مىباشد.
ه: تمام « ام » ها در اين آيه منقطعه مىباشند
و: « ام » در هردو مورد منقطعه مىباشد.
ز: « ام » در اين آيه منقطعه مىباشد.
6- امّا استخراج « ام » عاطفه در سوره مباركه طور و بيان نوع آن:
آيه (15) أفسحر هذا ام انتم لا تبصرون ( ام) منقطعه است
آيه (30) ام يقولون شاعر ... الخ (ام) منقطعه است
آيه (32) ام تأمرهم احلامهم بهذا ام هم قوم طاغون ( ام در مورد اوّل عاطفه و
متصله است و معطوف « تأمرهم » و معطوف عليه « يقولون » مىباشد و در مورد دوّم منقطعه مىباشد
آيه (33) ام يقولون الخ (ام) در اين آيه متصله است، معطوف « يقولون » بوده و