اسم الکتاب : بیان المراد؛ شرح فارسی بر اصول الفقه المؤلف : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد الجزء : 1 صفحة : 44
و مثال قسم دوّم اسماء اجناس مىباشد نظير: ماء، سماء، نجم، انسان و
حيوان.
مورد نزاع
تنها مورد نزاع اصوليّون در دو امر مىباشد:
الف: در امكان قسم چهارم.
ب: در وقوع قسم سوّم بعد از اينكه امكانش را تسليم شده و قبول
بنمائيم.
از نظر ما رأى صحيح و صواب اينستكه قسم چهارم مستحيل بوده و قسم سوّم
در خارج واقع شده است و مثال آن حروف و اسماء اشاره و ضمائر و اسماء استفهام و
امثال اينها است چنانچه انشاء اللّه شرح آنها بزودى خواهد آمد.
بيان مراد
مرحوم مصنّف پس از ذكر مقام ثبوت و بيان اقسام چهارگانه وضع در مقام
تصوّر به مقام اثبات و تصديق پرداخته و چنين مىفرمايند:
حضرات اهل فنّ در سه قسم اوّل يعنى:
1- وضع خاصّ و موضوعله خاصّ.
2- وضع عامّ و موضوع عامّ.
3- وضع عامّ و موضوع خاصّ.
نزاعى نداشته و امكان و مقام ثبوت اين سه را جملگى تصديق دارند و
بعبارت ديگر:
از نظر تمام ارباب اصطلاح و فنّ هيچ استحاله و امتناعى در اصل ثبوت و
وجود اين اقسام نمىباشد.
چنانچه در وقوع قسم اوّل و دوّم در خارج همگى با هم متّفقند لذا مثال
قسم اوّل را اعلام شخصيّه همچون محمّد و على و جعفر دانستهاند چه آنكه وضع در
امثال اينكلمات خاصّ و موضوعله آنها نيز خاصّ مىباشد و مثال قسم دوّم يعنى وضع
عامّ و موضوعله عامّ را اسماء اجناس اعلام نمودهاند همچون
اسم الکتاب : بیان المراد؛ شرح فارسی بر اصول الفقه المؤلف : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد الجزء : 1 صفحة : 44